Meer winst voor Roularta
Mediagroep Roularta heeft in de eerste zes maanden van het jaar meer winst geboekt, ondanks dalende reclame-inkomsten bij gedrukte media en lanceringskosten.
In het eerste halfjaar 2016 boekte Roularta netto een winst uit voortgezette activiteiten van 13,9 miljoen euro, wat overeenstemt met een toename met 4 procent. Voor de aandeelhouder gaat het om een stijging met 49 procent tot 14,7 miljoen euro.
De hogere winst is te danken aan de lagere financiële kosten en belastingen. De ebitda-winst (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) lag met 19,9 miljoen euro 9,4 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar, vooral als gevolg van een daling van de reclame-inkomsten en nieuwe lanceringskosten voor bijvoorbeeld het e-commerceplatform Storesquare.be en de telecomtak Mobile Vikings.
Inclusief de joint-ventures steeg de omzet in het eerste halfjaar 2016 met 1,2 procent tot 241 miljoen euro. Zonder die joint-ventures daalt de omzet met 4,8 procent tot 143 miljoen euro.
De omzet van de divisie gedrukte media zakte 3,9 procent tot 152,1 miljoen euro, als gevolg van dalende reclame-inkomsten. Reclame-inkomsten uit internet stegen evenwel met 12,8 procent.
De divisie audiovisuele media zag de omzet met 11,3 procent stijgen tot 89,4 miljoen euro. De inkomsten uit reclame bij de tv-en radiozenders namen toe met 4,9 procent.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier