MbarQ (Mechelen): ‘We zitten midden in het AI-tijdperk, en toch blijft de kennis beperkt’

Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

​”Vroeger was artificiële intelligentie iets voor wetenschappers en technici, vandaag is het voor iedereen”, zegt Christophe Cop, data- en AI-expert bij MbarQ. Het bedrijf uit Mechelen, dat onder de Cronos Groep opereert, maakt AI toegankelijk voor ondernemingen en overheden, alsook een integraal onderdeel van de bedrijfsefficiëntie en -groei. Dat doet het door toepassingen te implementeren in de bedrijfssystemen of door die zelf te ontwikkelen.

Zo bouwde MbarQ mee aan een platform waardoor offertes automatisch onderhandeld worden en onder een bepaald bedrag alleen nog geautoriseerd en niet langer geverifieerd moeten worden; en aan een chatbot die de kennisoverdracht van werknemers bij hun vertrek opvangt. “We starten altijd vanuit een concrete problematiek en bekijken vervolgens wat de juiste oplossing is”, zegt Cop. “Daarvoor maken we gebruik van de zogenoemde large language models en generatieve AI.”

Volgens de strateeg heeft AI een niveau bereikt waarop het relatief gemakkelijk is om te implementeren en gebruiken. De vraag is of een bedrijf klaar is voor AI, niet of AI klaar is voor een bedrijf. Het echte schoentje wringt immers meestal bij de dataverzameling en het -beheer in organisaties. “Die is dikwijls niet goed gestructureerd”, legt Cop uit. “Soms blijkt een antwoord op een probleem ook niet bij AI te liggen, maar bij de data-automatisatie of een fout in de integratie. Zulke analyses zijn altijd de eerste stap. Nadien moeten we vaak uitleggen dat er veel meer mogelijk is dan wat de klant doorgaans in gedachten had. We zitten middenin het AI-tijdperk, toch blijft de kennis nog altijd vrij beperkt. Niet elk bedrijf moet een AI-expert in dienst hebben, maar het is goed om te weten wat er leeft. De komende tien jaar zullen er nog twee of drie paradigmashifts komen, waarin de mogelijkheden explosief toenemen.” Daarom gelooft Cop dat er in de sector nog veel ruimte is voor groei en wil hij van een bitse concurrentiestrijd niet spreken. De klantenpool is momenteel groot genoeg.

Partner Content