Luchthaven Charleroi krijgt twee Vlaamse bestuurders
De Vlaamse advocaten Benoît Allemeersch (37) en Bart Lintermans (38) zijn gecoöpteerd als bestuurder bij Brussels South Charleroi Airport (BSCA).
Het duo vervangt de bestuurders van de Gemeentelijke Holding. Ze werken voor het advocatenkantoor Quinz dat de vereffening van de Gemeentelijke Holding uitvoert. Die kwam in zwaar weer terecht na het Dexia-debacle.
De vereffenaars moeten de activa van de Gemeentelijke Holding te gelde maken. Een van de belangen is de vennootschap Belgian Airports. Dat is een joint venture van Gemeentelijke Holding (35%) en de Italiaanse groep Save (65%). Belgian Airports heeft op zijn beurt een belang van 27,5% in de luchthavenuitbater van Charleroi, de vennootschap Brussels South Charleroi Airport. De hoofdaandeelhouders zijn vehikels van Waalse overheden.
Tot vorig jaar hadden Christophe Jonlet en de Vlaming Carlos Bourgeois, de oud-algemeen directeur, voor de Gemeentelijke Holding zitting in de raad van bestuur van BSCA. “De holding heeft geen personeel meer. Daarom nemen wij als vereffenaars de rol van bestuurder op in BSCA”, zegt Allemeersch. “Wij zijn vereffenaars, geen luchtvaartexperts.” Het duo werd gecoöpteerd, dat wil zeggen dat het benoemd werd door raad van bestuur.
Verhuis Ryanair
Op termijn verkoopt Gemeentelijke Holding zijn belang in BSCA. Daar staat geen timing op. De verkoop ligt gevoelig in de Waalse politiek. Een verkoop vóór de verkiezingen van 25 mei is weinig waarschijnlijk. Het is ook onduidelijk wat de impact is op de marktwaarde van het belang nu Ryanair ook op Zaventem wil vliegen. Ryanair had in 2012 een marktaandeel van meer dan 83 procent in Charleroi. De luchthavenuitbater verwacht een maximaal verlies van 900.000 passagiers door de verschuiving naar Zaventem. In 2013 haalde Charleroi 6,8 miljoen passagiers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier