Lidl in beroep veroordeeld
Het Gentse Hof van Beroep bevestigt de boete die de warenhuisketen in eerste aanleg opgelegd kreeg voor misleidende reclame.
Lidl werd in 2011 veroordeeld tot een boete van 27.000 euro voor overtredingen op de wet op de handelspraktijken, omdat er tussen eind 2007 en maart 2009 ongeveer 160 promotie-artikelen werden aangeboden zonder voldoende voorraad.
Volgens ontevreden klanten was er sprake van ‘lokvogelpraktijken‘ met aantrekkelijke promoties die te snel uitverkocht waren. Inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie controleerden daarop of er voldoende voorraad aanwezig was.
De advocaten van Lidl stelden daar als argument tegenover dat er op nationaal niveau telkens genoeg producten beschikbaar waren, en dat onmogelijk per filiaal kon ingeschat worden welke items populair zouden zijn. De verdediging vroeg de vrijspraak, maar de rechtbank in eerste aanleg achtte de feiten bewezen en verklaarde dat het bedrijf een ‘doelbewuste lokvogelpolitiek’ voerde. Het hof van beroep heeft dat vonnis dinsdag bevestigd.
In een reactie zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl, dat de supermarktketen de voorbije jaren sterk geïnvesteerd heeft in de werking van haar klantendienst en haar wekelijkse acties. “Dat vertaalt zich in een daling van het aantal klachten van klanten over de beschikbaarheid van promotieartikels. Die zijn in drie jaar tijd met 95 procent gedaald“, luidt het. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier