Lagere volumegroei is een probleem voor Delhaize in de VS

© Belga
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

In de kwartaalresultaten die Delhaize publiceerde, stelen de slechter dan verwachte prestaties van de Servische activiteiten de show. Maar ook bij de veel grotere Amerikaanse afdeling doemen onweerswolken op: de volumegroei vertraagt er weer. En dat kan veel zwaardere strop leggen rond de winstcijfers dan de problemen in Servië.

De activiteiten in Zuidoost-Europa (Servië, Roemenië en Griekenland) staan voor slechts 13 procent van de omzet. De Amerikaanse activiteiten waren het voorbije jaar halfjaar goed voor ongeveer 60 procent van de omzet van Delhaize. De groep heeft het in de VS de voorbije jaren niet onder markt gehad. Op het slechtst mogelijke moment, net voor het uitbreken van de financiële crisis in 2008, het heeft ze het lageprijzenimago van Food Lion verwaarloosd. De grootste keten van de groep wist eigenlijk pas vorig jaar recht te krabbelen na een herpositionering en een ingrijpende afslanking van het winkelpark tot ongeveer 1113 winkels.

Dat Delhaize de afgelopen twaalf maanden mooie cijfers kon voorleggen in de VS, kwam vooral door de remonte van Food Lion. Maar nu lijkt daar toch ook weer zand tussen de radertjes te komen. In het tweede kwartaal van 2014 kon Delhaize in de VS nog een vergelijkbare omzetgroei van 3,3 procent noteren. Op het eerste gezicht een puike prestatie van de winkels die al meer dan een jaar open zijn, maar dat komt vooral omdat de keten de gestegen handelsinflatie van 2,2 procent heeft doorgerekend. Klanten hebben met andere woorden niet veel meer gekocht, ze hebben vooral meer betaald voor hun boodschappen. In het vierde kwartaal van 2013 en zeker in het eerste kwartaal van 2014 zette Delhaize een veel sterkere volumegroei neer.

Het is ook afwachten welke handelsinflatie grote concurrent Walmart volgende week rapporteert bij de publicatie van zijn resultaten. Als blijkt dat Walmart de stijgende levensduurte niet heeft doorgerekend aan de consument, kan dat op middellange termijn nadelig zijn voor het lageprijzen-imago dat Food Lion de voorbije jaren met moeite weer heeft opgebouwd.

De uitdaging voor Food Lion is dezelfde als bij Delhaize België. Het is nog voor te weinig klanten de favoriete winkel waar ze het gros van hun boodschappen doen. De klanten besteden gemiddeld 18 procent van hun boodschappenbudget bij Food Lion, terwijl lokale concurrenten gemiddeld 26 procent binnenhalen.

Delhaize werkt verder aan een nieuwe herpositionering voor Food Lion, met onder meer een vernieuwing van het assortiment. De jongste kwartaalcijfers geven aan dat de tijd dringt.

Lagere volumegroei is een probleem voor Delhaize in de VS
© Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content