Kogel is door de kerk: Mobistar wordt Orange
Mobistar wordt herdoopt tot Orange, de naam van zijn Franse hoofdaandeelhouder. Dat heeft de raad van bestuur beslist.
De verandering van het merk Mobistar in Orange gebeurt nog voor het einde van dit jaar en valt samen met de lancering van televisie en snel internet via de kabel, die Mobistar voorbereidt.
“De leden van de raad van bestuur hebben zich unaniem voor de aanname van het merk Orange uitgesproken”, meldt Mobistar op zijn website. Voorzitter Jan Steyaert ziet er volgens die bron een kans in “om de Belgische markt te blijven dynamiseren in het voordeel van de consument”.
Volgens CEO Jean-Marc Harion zal de nieuwe merknaam de leiderspositie van Mobistar in internationale diensten zoals machine-tot-machinecommunicatie en het internet van de dingen herbevestigen.
Orange heeft een aandeel van 53 procent in Mobistar. Het bedrijf wijst erop dat de naamsverandering geen wijziging in de eigendomsstructuur betekent. Evenmin impliceert ze dat de Orange-groep haar belang zal versterken of dat de beheersautonomie van het management verandert, meldt Mobistar.
Lancering tv-aanbod
De Belgische telecomregulatoren beslisten ruim vijf jaar geleden al dat de kabeloperatoren hun netwerk moeten openstellen zodat alternatieve spelers via de kabelinfrastructuur actief kunnen worden op de markt van breedbandinternet en televisie. Enkele rechtszaken en veel discussie over de prijzen later, zal Mobistar nu als eerste van die mogelijkheid gebruikmaken. Er liepen al een tijdje testen bij sommige klanten.
De kabel is erg belangrijk voor Mobistar, dat als zuiver mobiele operator de laatste jaren leed onder de concurrentie van spelers die pakketten met mobiel, vast internet en digitale televisie aan de man kunnen brengen. Mobistar probeerde enkele jaren terug wel met een tv-aanbod via de satelliet, maar dat draaide uit op een flop. Ondertussen staat Telenet op het punt om BASE over te nemen, waardoor Mobistar de belangrijke samenwerking met Telenet voor mobiel zal verliezen.
Goed kwartaal
Mobistar heeft er ondertussen wel een goed kwartaal opzitten voor zijn klantenbestand, want de operator meldt dat hij in de laatste drie maanden van 2015 54.000 nieuwe klanten heeft aangetrokken. De groei van het aantal nettotoevoegingen in postpaidkanten (abonnementen) versnelde naar 27.600 nieuwe klanten. “Dit is het sterkste resultaat in de voorbije vier jaar”, dixit Mobistar, dat ook meer opbrengsten noteerde per klant: 23,9 euro per maand tegen 23,6 euro eind 2014.
Voorts spreekt Mobistar van “solide financiële resultaten” in 2015. De omzet daalde met 1,1 procent tot 1,235 miljard euro, terwijl de ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) zonder de kabeluitgaven van 6,8 miljoen euro nog 282,8 miljoen euro bedroeg. Dat ligt in lijn met de naar boven bijgestelde vooruitzichten van oktober. Mobistar stelt de aandeelhouders echter nog geen dividend in het vooruitzicht. (Belga/NS/BL)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier