Klassiek strategisch plannen zit aan zijn limiet

© belga

Als de crisis managers en ondernemers één ding geleerd heeft, dan wel: je kunt niet langer vertrouwen op economische vooruitzichten.

In oktober 2008 voorspelde het IMF (Internationaal Monetair Fonds) nog 3 procent groei in 2009, drie maanden later werd dat plots een negatieve groei van 0,5 procent, en nog eens drie maanden later was er sprake van -1,3 procent. Het bewijst de brutaliteit waarmee de crisis toesloeg.

Het internationaal strategisch consultingbedrijf Roland Berger onderzocht wat dat betekent voor de toekomst van strategisch management. De conclusie is dat het traditioneel strategisch plannen met een langetermijnstrategie (meestal 10 jaar), die omgezet wordt in een vijfjarenplan, en een jaarlijks businessplan en bijhorend budget, op zijn beperkingen stuit en eigenlijk niet meer voldoet.

Want een bedrijf dat in pakweg 2000 zijn strategie opstelde, had de opkomst en neergang van de dotcom-zeepbel moeten voorzien, de sterke groei van de bio- en nanotechnologie, het succes van nieuwe, op internet gebaseerde businessmodellen als eBay en Google, en ook nog eens de belangrijkste financiële en economische crisis sinds de jaren dertig van de 20ste eeuw.

Onbegonnen werk. Daarom moet het strategisch management in een onderneming anders worden aangepakt, vindt Roland Berger, dat ‘scenario planning’ als alternatief naar voren schuift. Scenario planning is vooral bekend in de militaire wereld, waar bevelhebbers verschillende strategische plannen laten opstellen in functie van verschillende scenario’s en mogelijke ontwikkelingen.

In de bedrijfswereld is deze methode lange tijd afgedaan als te complex, te duur en onvoldoende betrouwbaar. Het opstellen van verschillende toekomstscenario’s veronderstelt immers dat een heleboel data verzameld, samengebracht en geïnterpreteerd wordt, wat een duur en tijdrovend proces is.

Een moderne aanpak van scenario planning drong zich op. Daartoe sloot Roland Berger een overeenkomst met de planningspecialisten van de Leipzig Graduate School of Management, die een scenariobibilotheek opzetten (met data, modellen, trends,…). De bedoeling is dat de scenario’s uit deze bibliotheek naar elk niveau van een organisatie snel en persoonlijk vertaald kunnen worden. Daarbij worden ‘mijlpalen’ gedefinieerd die aangeven of een bepaald scenario nog valabel is, of precies waarschuwen dat het tijd is om naar een alternatief scenario over te stappen.

Roland Berger zegt dat het in de automobielsector al dergelijke scenarioprojecten heeft lopen, waarbij rekening wordt gehouden met de toekomstige ontwikkeling van de olieprijzen, de vooruitgang van schakeltechnologie, de consumentenbehoeften, de milieuregulering, enz.

P.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content