Klacht tegen Hans Anders wegens misleidende reclame
Volgens de reclameboodschappen van Hans Anders zou je ‘voor identieke brilglazen tot drie keer meer betalen bij de zelfstandige optieker’. Ondernemersorganisatie Unizo vindt dergelijke reclame ongehoord.
Ondernemersorganisatie Unizo en de bij haar aangesloten beroepsfederatie voor zelfstandige opticiens en optometristen APOOB hebben bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) een klacht ingediend tegen optiekgigant Hans Anders.
Volgens de reclameboodschappen van Hans Anders zou je ‘voor identieke brilglazen tot drie keer meer betalen bij de zelfstandige optieker’. ‘
Schadelijk en misleidend
Ongehoord’, klinkt het bij Unizo. ‘Deze spots schaden niet alleen het imago van de zelfstandige optiekers, ze misleiden bovendien de consument’, zeggen Unizo en APOOB. Volgens de organisaties druisen de spots in tegen de Wet Markpraktijken en de Geconsolideerde ICC-Code voor reclame en marketingcommunicatie.
Ze verwijzen daarbij in de eerste plaats naar de misleidende en onjuiste boodschap die de reclame weergeeft. ‘Zo zijn de brilglazen niet altijd identiek met die van zelfstandige opticiens, zijn ze vaak niet van hetzelfde materiaal en zijn brilglazen van zelfstandige optiekers zeker niet altijd duurder.’
Daarnaast klagen Unizo en APOOB het gebrek aan objectief vergelijkingsmateriaal aan. De campagne maakt geen melding van prijs of type van brilglazen, waardoor de consument niet in staat is om te vergelijken en een vertekend beeld krijgt.
Ook houdt de reclamecampagne geen rekening met andere factoren die een belangrijke invloed hebben op de uiteindelijke aankoop van een bril zoals de aangeboden (after-sales) service, de kwaliteit, expertise en opleiding van het personeel.
Ten slotte wijzen de organisaties op de afbrekende en kleinerende elementen in de reclamecampagne ten opzichte van de zelfstandige optiekers.
‘Recht op een betaalbare bril’ (Hans Anders)
In een reactie zegt Alex Stergialis, marketing manager van Hans Anders België, te begrijpen dat de zelfstandige opticiens niet blij zijn met de reclamecampagne, ‘maar we willen ijveren voor eerlijke prijzen en een democratisering van de markt in België.’
‘In de jaren 1980 zorgde ons businessmodel toen het in Nederland gelanceerd werd ook voor veel tumult, maar wij willen de consument het recht op een betaalbare bril aanbieden.’
De bedoeling van de radiospotjes was volgens de optiekgigant om duidelijk te maken dat ‘onze glazen kwalitatief niet hoeven onder te doen voor die bij de zelfstandige opticiens’.
‘Onze glazen en die bij de zelfstandige opticiens komen veelal van dezelfde vier grote glasleveranciers wereldwijd. Iedereen bestelt daar, en wij kunnen door onze volumes, filosofie en businessmodel de consument een betaalbare bril aanbieden’, aldus Stergialis.
België telt vandaag volgens Stergialis nog een 2.500-tal zelfstandige opticiens en een 400-tal winkels van optiekketens. In Nederland zijn er een stuk minder zelfstandige opticiens. (Belga/TE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier