Kern van de Zaak

Isabelle Descheemaeker (KarmaMarkt): ‘Ik besteed niets uit. Alles wat je hier ziet, heb ik zelf gedaan’

Isabelle Descheemaeker van KarmaMarkt © GF
Josefien De Bock Freelancejournalist

Met KarmaMarkt wil Isabelle Descheemaeker een ander winkelverhaal schrijven. Geen snelle consumptie of overvolle rekken, maar bewust kiezen, lokaal kopen en verpakkingsvrij winkelen. In haar winkel in Brugge verkoopt ze biologische voeding en duurzame producten, met een duidelijke missie. ‘Ik begon klein, met een beperkt aanbod. Maar ik vroeg continu aan mijn klanten: ‘wat mis je hier nog?’’

Isabelle wil zeker groeien, maar niet ten koste van haar waarden. “Alleen als het blijft kloppen met wie ik ben en waar KarmaMarkt voor staat. Mijn klanten hebben deze plek mee opgebouwd, en dat wil ik bewaken. Biologisch, lokaal, fair en verpakkingsvrij, dat blijft de basis.”

Ondernemen zat er bij Isabelle Descheemaeker al van jongs af aan in. “Ik kom uit een nest van zelfstandigen. Gezond leven was mijn passie, maar ik wist lange tijd niet hoe ik die kon delen.” Terwijl ze werkte in jobs die haar weinig energie gaven, bleef ze in bijberoep ‘experimenteren’. Ze verkocht soep en kruidenthee op de markt, gaf massages in een caravan op festivals en organiseerde lezingen in haar garage. Het ondernemerszaadje was geplant, het had alleen nog tijd nodig om te ontkiemen.

“Toen mijn job als onthaalmedewerker op een school wegviel wegens een tekort aan uren, besloot ik de sprong te wagen. Het was dus eerder noodzaak dan keuze, maar het voelde wel juist”, herinnert Isabelle zich. Ze lanceerde een succesvolle crowdfundingcampagne, volgde een haalbaarheidsstudie via Unizo en opende uiteindelijk in juli 2019 de deuren van KarmaMarkt. “Ik begon klein, met een beperkt aanbod. Maar ik vroeg continu aan mijn klanten: ‘wat mis je hier nog?’ Zo groeide het aanbod stap voor stap.”

De grootste uitdaging? “Bewustzijn”, zegt Isabelle zonder enige twijfel. “Brugge is niet altijd even vlot bereikbaar, en ik merk dat gemak en prijs voor veel mensen zwaarder doorwegen dan duurzaamheid. En dat begrijp ik ook, zeker in crisistijden. Maar het maakt het er natuurlijk niet makkelijker op voor mij als ondernemer.” Toch laat ze het hoofd niet hangen. “Ik blijf zoeken naar manieren om mensen te verbinden met lokaal en gezond leven. Dat is en blijft de kern van KarmaMarkt.”

Netwerk

Tijdens de coronaperiode kreeg Isabelles zaak onverwacht een duwtje in de rug. “Mensen hadden plots tijd, en iedereen besefte hoe belangrijk gezonde voeding is. Dat was hoopgevend.” Vandaag ziet ze die tendens opnieuw verschuiven. “We leven sneller, grijpen vaker naar het gemak van online. Dat is soms frustrerend, maar ik blijf geloven in mijn missie. Ik heb geen plan B, dit is wat ik wil doen.”

Isabelle runt KarmaMarkt volledig zelf. Elke ochtend haalt ze vers desembrood, vult ze de rekken aan, maakt ze etiketten, kiest ze muziek en verwelkomt ze haar klanten met een glimlach. “Ik besteed niets uit. Alles wat je hier ziet, heb ik zelf gedaan. Dat geeft mij zoveel voldoening.”

Haar netwerk speelt daarin een belangrijke rol. “Het Foodlab in Brugge is een ongelofelijk warme community. Lokale collega’s zoals Annelies van De Pret (kleinschalige marketgarden, nvdr) en Magalie van Magpies (huisgemaakte taarten en cakes, nvdr) zijn goud waard. We inspireren en steunen elkaar, en dat is zo belangrijk als je grotendeels alleen onderneemt.”

Een gezonde balans vinden blijft een uitdaging voor Isabelle. “KarmaMarkt is mijn tweede kindje. Het vraagt vrijwel al mijn energie. Maar ik probeer te sporten, tijd te maken voor vrienden, en ook af en toe even op adem te komen.” Inspiratie vindt ze vooral op onverwachte plekken, op het veld bij een bioboer, in het atelier van een collega of tijdens een korte reis. “Dan voel ik het weer kriebelen en zit mijn hoofd vol ideeën.”

“Blijf trouw aan jezelf”, geeft ze als advies aan andere ondernemers. “Mensen voelen meteen of je verhaal klopt. En wees realistisch, ondernemen is pittig, zeker financieel. Maar als het goed zit, krijg je er ook ontzettend veel voor terug.”

 

5 snelle vragen aan Isabelle

1.     Favoriete werktool/software? “Papier en balpen. Ik doe alles met de hand, ik heb zelfs geen kassasysteem. Ik werk wel met een boekhoudpakket, namelijk Yuki.”

2.     Op welke sociale media is KarmaMarkt actief? “Facebook en Instagram, en in mindere mate op TikTok.”

3.     Eerste job? “In een transportbedrijf. Een wereld van verschil met wat ik nu doe!”

4.     Guilty pleasure na een lange werkdag? “Wit desembrood met hoeveboter en muizenstrontjes. Zeker eens proberen!”

5.     Wie bel je als je even vastzit? “Mijn collega-ondernemers of mijn ouders. Altijd een luisterend oor.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier