Jobzekerheid voor Ford Genk tot 2014 in ruil voor besparing
Werkzekerheid tot en met 2014, behoud van de capaciteit op 225.000 wagens, toewijzing van modellen in het CD-segment (Mondeo,…) en investeringen in Lommel. Dat staat te lezen in het voorstel tot akkoord waarover bonden en directie van Ford Genk donderdag hebben onderhandeld.
Dat bericht Het Belang van Limburg, dat het voorstel kon inkijken, vrijdag. Het voorstel heeft wel een prijs: 12 procent besparen op de arbeidskost.
Het akkoord loopt, aldus het voorstel, van 1 januari 2011 tot en met 31 december 2014. De productie van de huidige Mondeo loopt af in 2012. Een akkoord is er voorlopig niet. Knelpunten blijven de ingangsdatum, de garanties omtrent werkzekerheid en de productiecapaciteit en de onduidelijkheid over vervangproducten als een van de modellen zou worden geschrapt.
Centraal in het voorstel staat de toewijzing van nieuwe modellen in het CD-segment voor de Europese markt. Dat betekent dat van zodra die modellen in Europa verkocht worden, ze ook in Genk geproduceerd zullen worden.
Concreet gaat het over de Mondeo, de S-Max en de Galaxy, met dien verstande dat de hoofdzetel eerst moet beslissen dat die modellen er komen. En daar wringt het schoentje: op dit moment is niet zeker of er voor de S-Max en Galaxy opvolgers komen.
Het engagement van Ford is afhankelijk van de inspanningen van de werknemers, en andersom. Eerder raakten vakbonden en directie het omzeggens eens over een besparing van 12 procent op de arbeidskosten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier