Janssen Pharma zoekt vreemde vrienden
De farmasector dacht tot voor kort nog hautain zijn eigen boontjes te kunnen doppen. Vandaag lonken topspelers als Janssen Pharmaceutica naar partners in de meest uiteenlopende sectoren en contreien.
“Je kunt moeilijk zeggen dat een bedrijf als Janssen niet innovatief is geweest. We deden alles, en dikwijls veel beter dan anderen. Maar de situatie is niet houdbaar. We kunnen niet meer werken zoals vroeger”, zegt Ludo Lauwers, de vicevoorzitter van het directiecomité van Janssen Pharmaceutica. Het imploderende businessmodel van de sector dwingt Janssen, diens Amerikaans moederbedrijf Johnson & Johnson (J&J) en andere spelers in Big Pharma creatiever dan ooit te zijn.
“We hebben nieuwe kennis nodig, meer dan de hele farma-industrie bij elkaar kan brengen”, zegt Lauwers. “Terwijl u denkt dat onze concurrenten Pfizer of Novartis zullen heten, denk ik dat het ook bedrijven als Microsoft of Google kunnen zijn. En ook General Electric, Siemens of Philips zijn bezig met gezondheidszorg in de breedste zin van het woord.
“Als we met Microsoft of Philips praten, merken we dat er enorm veel op het schap staat, zoals domotica voor de gezondheidszorg of kennis van intelligente materialen. Maar zij krijgen dat niet in de markt, terwijl wij wel weten hoe de gezondheidszorg werkt en hoe je iets op de markt krijgt.”
Lauwers voorspelt samenwerking met bedrijven als General Electric en Siemens voor nieuwe diagnosemiddelen en soorten beeldvorming. Maar ook voor de supply chain kijken Janssen Pharma en J&J buiten de klassieke grenzen. “We denken erover na hoe we onze producten in kleine dorpen in Afrika krijgen, waar de nood het hoogst is”, zegt Lauwers. “Wie kan zeggen dat hij zijn product in die afgelegen dorpen krijgt? Dan komen wij uit bij Coca-Cola.”
Ook over de toekomstige betaling van medicijnen en behandelingen werd al gebrainstormd. Het meest voor de hand liggende betalingsmiddel wordt de gsm. ” Die gsm of smartphone krijgt ook veel meer potentiële toepassingen. Je zou er een beetje speeksel op kunnen doen, en vijf of tien minuten later weet je huisarts of je hiv-positief bent”, voorspelt Lauwers. “Daar gaan we ook samenwerkingsverbanden voor opzetten met technologische spelers, zoals Philips.”
De patiëntengegevens in die gsm’s zullen ook draadloos worden verzonden naar de database van farmabedrijven. “Uiteraard moet die informatie anoniem gestockeerd worden, maar privacy mag geen barrière zijn om gezondheidszorg betaalbaar en beter te maken”, zegt Lauwers. Hij voorspelt dat de gsm of smartphone ook zal dienen voor het controleren van therapietrouw. Ook de intelligente pil moet daarvoor dienen, en daarvoor wordt gekeken naar bedrijven als Philips. “En het Leuvense IMEC zou bijvoorbeeld voor ons iets kunnen doen met een genanoniseerde chip in die pil.”
Om namaak te bestrijden wordt ook gebroed op manieren om het traject van medicijnen beter te volgen. “Wij bekijken bijvoorbeeld hoe de pakjes bij DHL worden opgevolgd.”
Farmabedrijven speuren intussen zelfs richting game-industrie, onder meer voor een project rond ADHD, en Janssen Pharma en J&J hebben ook al langer contacten met de voedingsindustrie.
Be.L.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier