Insurtech is the next big thing: technologische innovatie breekt door in de verzekeringssector

PETER CALLANT "Het is hoog tijd dat de makelaars een digitaal traject ontwikkelen." © THOMAS DE BOEVER
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Vergeet fintech, het nieuwe buzzwoord is insurtech. Na de banksector rukt technologische innovatie nu ook op in de verzekeringssector.

Terwijl de digitalisering de banksector al volledig in zijn greep heeft, gaat het in verzekeringen een stuk trager. Verzekeringen gaan traditioneel gepaard met een hele papierwinkel. Maar daar komt geleidelijk verandering in. De directe verkoop van verzekeringen via websites en smartphones zit in de lift, al komt er vaak nog een menselijk contact tussen fietsen.

Net als in de bancaire omgeving worden steeds meer kleine technologiebedrijfjes opgericht die de verkoop en de dienstverlening beter denken te kunnen organiseren dan de klassieke verzekeringsmaatschappijen of -makelaars. Men spreekt van insurtech.

Uit een recente studie van de consultant Capgemini blijkt dat insurtech de wind in de zeilen heeft. Van de 8000 ondervraagde consumenten wereldwijd bleek al bijna een derde (31,4%) vertrouwen te hebben in insurtechbedrijven.

Zij zouden meer waarde voor hun geld bieden, terwijl hun service snel en efficiënt heet te zijn. Vooral jonge en technologisch onderlegde consumenten doen een beroep op digitale kanalen om hun verzekeringsbehoeften in kaart te brengen.

Samenwerken is de toekomst

Terwijl de apps van banken massaal gebruikt worden en steeds meer fungeren als verkoopkanaal, is de consument voorzichtiger als het over verzekeringen gaat. Heel wat ondervraagden geven aan dat ze niet zomaar van plan zijn weg te gaan bij hun klassieke verzekeraar, die ze associëren met veiligheid, betrouwbaarheid en knowhow.

De onderzoekers van Capgemini concluderen dat de toekomst weggelegd is voor samenwerkingsverbanden: “Insurtechs kunnen de verzekeraars helpen gepersonaliseerde producten te ontwikkelen en de klanten snel en digitaal te bedienen. De gevestigde bedrijven kunnen de insurtechs helpen met hun klantenbasis en hun ervaring.”

Qover

Een voorbeeld van zo’n samenwerkingsmodel bestaat bij Qover. De Belgische start-up werd vorig jaar opgericht door de Brusselaars Jean-Charles Velge en Quentin Colmant.

De eerste is een telg van de Bekaert-familie, de tweede een achterneef van de bekende econoom Bruno Colmant (Bank Degroof Petercam). Qover heeft al meer dan 7 miljoen euro kapitaal opgehaald en dertig medewerkers aangeworven.

De klassieke verzekeringsmaatschappijen hebben niet de competenties om de vele technologische evoluties snel te implementeren” (Quentin Colmant, medeoprichter Qover)

Qover wil verzekeringen op maat ontwikkelen. Zo compenseert zijn GAP-autoverzekering bij een ongeval of diefstal het verschil tussen de aanschaf- en de restwaarde van de wagen. “Een klassieke omniumverzekering loopt maar over een of twee jaar. Ons product dekt de eerste vijf jaar na aankoop van een wagen”, zegt Quentin Colmant.

Qover wil ook inspelen op de trend van autodelen door verzekeringen aan te bieden die een korte periode (enkele minuten of uren) gelden.

Qover draagt niet zelf het risico voor die producten. Daarvoor is het in zee gegaan met klassieke verzekeraars en herverzekeraars als Lloyd’s en Munich Re. Qover is het enige insurtechbedrijf dat erin geslaagd is een licentie bij Lloyd’s of London te bekomen.

“In onze visie hebben de klassieke verzekeringsmaatschappijen niet de competenties om de vele technologische evoluties snel te implementeren”, zegt Colmant. “Zij kunnen zich beter concentreren op hun kernbusiness: het opnemen van de risico’s en het aanbieden van verzekeringscapaciteit. Daarnaast kunnen ze een beroep doen op insurtechs om bepaalde aspecten van het productaanbod, de service of de prijszetting te verbeteren.”

Ook de distributie van zijn producten doet Qover niet zelf. Daarvoor gaat de start-up in zee met verzekeringsmakelaars, andere insurtechs of externe partners. “GAP wordt in België verdeeld door een dertigtal makelaars en twee autodealers”, vertelt Colmant.

“Wij zien de makelaars als partners. Er wordt vaak beweerd dat de verzekeringsmakelaar gedoemd is te verdwijnen. Maar als hij zich ontwikkelt als een tech broker, die realtime op zoek gaat naar verzekeringscapaciteit, iets wat onze app mogelijk maakt, oogt zijn toekomst rooskleurig.”

Tegen eind dit jaar wil Qover vier nieuwe producten lanceren, onder meer verzekeringen tegen inkomensverlies bij een ongeval of bij jobverlies. Dankzij de open interface kan iedereen die producten digitaal onder de eigen merknaam aanbieden.

Door die manier van werken zijn de ambities van Qover niet beperkt tot België. Colmant: “Qover heeft een licentie voor de 34 landen van de Europese Economische Ruimte. We hebben kantoren in Brussel en Londen, en binnenkort in Frankrijk. Daarna kunnen we naar de rest van Europa.”

Overzicht bieden

Een ander segment waarin Belgische insurtechbedrijven zich roeren is dat van de overzichtsplatformen die de afgesloten verzekeringen en hun dekking zichtbaarder en toegankelijker moeten maken.

Veel Belgen weten niet waarvoor ze precies verzekerd zijn, laat staan welke risico’s gedekt zijn. UnderCover van de consultant Ensur wil de consument dat overzicht van zijn schadeverzekeringen bieden.

Peter Callant, een verzekeringsmakelaar uit Oostkamp, wil hetzelfde doen, maar voor pensioen-, overlijdens- en invaliditeitsverzekeringen. Hij neemt een participatie in het softwarebedrijf MyFaro uit Rotselaar. Die insurtech ontwikkelde een onlineplatform dat klanten toont op welke sommen ze kunnen rekenen bij arbeidsongeschiktheid, hun pensioen en overlijden.

“De klant moet in één oogopslag zien waar hij staat”, zegt Ivan Delrue, manager financieel advies bij Callant. “De meeste Belgen kennen hun financiële huishouding niet. Voor wie een bepaalde levensstandaard wil bestendigen na de beroepsloopbaan is de uitkomst vaak confronterend.

MyFaro biedt de klant de mogelijkheid te berekenen en te simuleren welke kapitalen en extra inspanningen daarvoor nodig zijn.”

Callant Verzekeringen & Financieel Advies wil de MyFaro-module gebruiken om samen met de klant een financieel routeplan uit te stippelen.

De light-versie van de toepassing wordt gratis aangeboden. Er is een betalende versie voor klanten met een complexere vennootschaps- of vermogensstructuur.

“MyFaro is toegankelijk, intuïtief en gebruiksvriendelijk, en kan zowel door klanten als hun financieel adviseurs gebruikt worden”, zegt CEO Peter Callant. Hij hoopt dat ook andere makelaars het platform zullen gebruiken.

“Het is hoog tijd dat de makelaars een digitaal traject ontwikkelen en een blok vormen tegen de verzekeringsmaatschappijen die steeds meer inzetten op directe verkoop.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content