BEKIJK – ‘De grootste 100 procent elektrische serviceplaats in Europa’: Fastned opent in Gentbrugge de toekomst van snelladen

FASTNED IN GENTBRUGGE
Een laadstation met een winkel, een rustruimte, toiletten en douches.
Robert Van Apeldoorn redacteur Trends-Tendances

Op de E17 in de buurt van Gent heeft Fastned een snellaadstation geopend dat het zelf ‘de grootste 100 procent elektrische serviceplaats’ van Europa noemt. Het moet een voorloper zijn van de laadstations van de toekomst.

Om te weten hoe een exclusief voor elektrisch laden ingericht servicestation eruitziet, moet je de E17 nemen naar Gentbrugge, vlak bij Gent. Op de vrachtwagenparkeerplaats staat een Fastned-station, het grootste van het land, met twintig laadpunten, waaronder vier voor vrachtwagens, allemaal 400 kW. Er is ook een winkel en een ‘servicehub’. Bekijk de reportage van Trends Z of lees hieronder verder:

“Het is een beetje onze flagshipstore”, zegt Matthias Pletinckx, de manager van Fastned in België. Het bedrijf noemt het zelfs “de grootste 100 procent elektrische serviceplaats in Europa”. Het bestaat uit een groot gebouw, een hub met alle diensten van een snelwegstation, in een nieuwe stijl, met licht hout en erkers. Boven kun je uitrusten, werken, eten, koffie drinken of ontspannen in een ruimte met fauteuils, stoelen en tafels van verschillende hoogtes, terwijl je uitkijkt over de nabijgelegen bossen.

“We zullen nog meer van zulke stations installeren aan onze oplaadpunten in Peutie en Everberg”, zegt Matthias Pletinckx. “Volgend jaar openen we er een op een toekomstige locatie in Libin, vlak bij de E411, dicht bij het Euro Space Center.”

Concessies

Fastned is een Nederlands bedrijf, een van de grootste in Europa op de snellaadmarkt. Tegen het einde van het jaar zal het vijftig stations in België hebben.

Een voertuig opladen duurt bij Fastned gemiddeld 23 minuten. Met 57 oplaadbeurten per dag en per station in het eerste kwartaal van dit jaar, is het aantal oplaadbeurten spectaculair gestegen. Vandaag levert een Belgisch Fastned-station meer elektriciteit in een dag dan vijf jaar geleden in een maand.

‘We ontwikkelen verschillende soorten hubs, afhankelijk van de locatie en de vraag’

Voorlopig zijn de stations in ons land vaak ver verwijderd van diensten zoals toiletten en catering. Maar Fastned heeft een speciale afdeling opgericht om comfortabele serviceplaatsen te ontwerpen. De site in Gentbrugge, die 8.000 vierkante meter beslaat aan weerszijden van de snelweg, is een showcase. Fastned kan er de verwachtingen van bestuurders van elektrische auto’s bestuderen terwijl hun voertuig wordt opgeladen. Die ervaring wordt gebruikt om toekomstige servicepunten te ontwikkelen. Fastned heeft al een kleinere serviceplaats geopend in Brecht, ten noorden van Antwerpen. “We ontwikkelen verschillende soorten hubs, afhankelijk van de locatie en de vraag. In Knokke hebben we bijvoorbeeld een onbemande kiosk met automaten”, legt Matthias Pletinckx uit.

Waarom serviceplaatsen openen als de concurrentie, van Ionity tot Electra en Tesla, dat niet doet? Omdat Fastned zich in België op de snelwegen altijd vestigt op parkeerplaatsen waar geen servicestation is. Dat komt door het concessiesysteem. In België worden tankstations gebouwd door oliemaatschappijen, die alle diensten controleren. Een netwerk van kiosken kan er alleen worden geïnstalleerd met de toestemming van de concessiehouder, meestal met een verdeling van de inkomsten, voor een beperkte periode, en op locaties die noodzakelijkerwijs minder zichtbaar zijn.

Fastned weigert subconcessiehouder te zijn. Het verkiest zich te vestigen op parkeerplaatsen zonder benzinepompen, op locaties waar veel verkeer is, met de langst mogelijke concessies, van 15 tot 30 jaar, om de investering (gemiddeld 802.000 euro per station) af te schrijven.

In Frankrijk en Nederland worden concessies voor opladen apart van die voor benzinepompen toegekend. Fastned zit in die landen vaak naast een tankstation. In België voert Fastned campagne voor eenzelfde splitsing van het concessiesysteem.

Vegetarisch, of niet

In België is Fastned langs snelwegen alleen aanwezig in Vlaanderen, waar het bedrijf concessies heeft gekregen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In Wallonië is dat onmogelijk. “We praten over vestigingen op parkeerplaatsen langs snelwegen, maar voorlopig ontwikkelen we ons via partnerschappen, bijvoorbeeld met Idelux, op niet-snelweglocaties.” Er zijn slechts zes Fastned-stations in Wallonië. De regio heeft een grote achterstand in opladen.

Servicestations zijn nieuw voor Fastned. Maar het ziet ze niet meteen als een potentiële bron van winst. “We hopen dat ze zullen helpen om meer mensen naar de oplaadplaatsen te lokken”, legt Matthias Pletinckx uit. De site in Gentbrugge staat ook in het teken van de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf. Het is gebouwd met een losse houten structuur en heeft zonnepanelen op het dak, en op het dak van de laadplaatsen.
De keuze aan maaltijden is vrij ruim, waarbij Fastned focust op gezonde menu’s, salades, vegetarische gerechten enzovoort. Maar helemaal onderaan op het scherm bij de ingang vind je nog steeds hamburgers en vleeskroketten. De winkel en catering worden verzorgd door een Nederlandse partner, Vermaat.

Slimme toiletten

Het gebouw bevat ook toiletten en douches, de laatste voornamelijk voor vrachtwagenchauffeurs. De ‘premium’ toiletten van het Nederlandse bedrijf One Hundred kunnen bijvoorbeeld de gebruikers op een scherm informeren of ze voldoende gehydrateerd zijn, na analyse van hun urine.

De winkel- en rustruimte zijn open van 7 tot 21 uur. Er is ook een 24 uurszone met de toiletten en automaten voor maaltijden en warme en koude dranken.

Al bij al is het initiatief behoorlijk vernieuwend. Snellaadnetwerken, zoals die van Electra, Tesla en Ionity, groeien snel maar worden opgezet in de buurt van winkelcentra, fastfoodrestaurants en hotels. Tesla heeft al hubs opgezet in de Verenigde Staten. In Europa zijn een paar voorbeelden van de stations van de toekomst gebouwd, zoals de Audi Charging Hubs in Salzburg, München en Zürich, maar ze zijn kleiner en gering in aantal. z

Partner Expertise