Impact sluiting Opel Antwerpen op toeleveraars is beperkt
De sluiting van Opel Antwerpen kost vooral banen bij de getroffen site. De toeleveraars hadden zich al voorbereid op het naderende opdoeken. Dat meldt het weekblad Trends.
General Motors Belgium verschafte aan Trends een leverancierlijst met zestien bedrijven. Trends kon dertien ondernemingen van de lijst bereiken.
Daaruit blijkt een vrij beperkte impact op deze derde partijen door de sluiting. Wellicht het zwaarst getroffen is Johnson Controls Automotive, dat in Geel zetels voor de Astra produceert. Er is onduidelijkheid over het lot van 180 werknemers. Maar het bedrijf spreekt nog niet van ontslag. Ook Magna Car Top Systems, dat daken op de cabrio’s plaatst, zal het moeilijk hebben. Er werken 31 mensen. De onderneming GSH doet technisch onderhoud op de site. Het lot van de 52 werknemers (22 staan op de loonlijst van GM) is onzeker.
Maar de tien andere ondernemingen, die door Trends werden bevraagd, verwachten een minimale, tot geen impact. Hun productie verschoof mee naar de andere Opel vestigingen. Of ze bouwden productie af, in functie van de stopzetting van het uitlopende Astra model. De onderneming AW Europe in Eigenbrakel bijvoorbeeld werft flink aan. Sinds september vorig jaar elke maand 25 mensen bij deze producent van automatische versnellingsbakken. Ook Continental Benelux in Mechelen, een maker van elektronische ABS remsystemen, zoekt mensen.
Bij Opel Antwerpen zijn rechtstreeks 2606 mensen getroffen.
Op basis van de Trends-bevraging zouden er misschien nog circa 300 extra banen verloren gaan. De sectorfederatie Agoria maakte gewag van 5000 rechtstreekse en onrechtstreekse banen.
De sluiting wordt echter geen goede zaak genoemd. Er verdwijnt een potentiële klant voor een nieuw model. Bovendien plaatsen (internationale) toeleveraars hun filialen zo dicht mogelijk bij de plaats waar een autoproducent een model assembleert.
W.R.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier