Ikea geeft geen krimp in dalende markt
Meubelketen Ikea heeft zijn boekjaar, dat eind augustus afliep, afgesloten met 4,4 procent meer omzet in België, tot 738 miljoen euro. De groei is opmerkelijk want de markt van interieurdecoratie krimpt. Ikea geeft traditioneel geen winstcijfers per land vrij.
De Zweedse meubelgigant slaagt er al jaren in zijn omzet in ons land te doen stijgen. “Niet spectaculair, maar wel regulier”, aldus algemeen directeur Olivier Baraille. Vorig jaar werd voor het eerst de kaap van 700 miljoen euro omzet voor België gerond.
De groei is opmerkelijk, want de meubelmarkt heeft het moeilijk. De consument geeft zijn geld immers ook graag uit aan andere items zoals elektronicagadgets. Daarnaast staat de koopkracht onder druk.
“Onze markt voelt dit als eerste. Al zes jaar op rij krimpt die”, illustreert Baraille. Sinds het hoogtepunt in 2007, toen er in ons land meer dan 4 miljard euro aan meubels werd uitgegeven, is dat nu al ongeveer 500 miljoen euro minder.
Ook voor het lopende jaar verwacht Ikea niet meteen een trendbreuk. “We verwachten geen groei, in het beste geval blijft de markt gelijk”, aldus de algemeen directeur. Een lichtpunt is de toename van het aantal vastgoedtransacties in aanloop naar de hervorming van de woonbonus. Die woningen moeten ook ingericht worden, waar Ikea mee van profiteert. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier