Historische nettowinst voor AB InBev
De nettowinst bij AB InBev steeg het voorbije halfjaar met liefst 162 procent, tot 9,5 miljard dollar. Toch is dat vooral een boekhoudkundige operatie.
De nettowinst bij AB InBev steeg het voorbije halfjaar met liefst 162 procent, tot 9,5 miljard dollar. Toch is dat vooral een boekhoudkundige operatie.
De aandeelhouders reageren enthousiast op de halfjaarcijfers van AB InBev. Twintig minuten na de beursopening stond het aandeel al 5 procent hoger. De nettowinst klom maar liefst van 3,6 miljard naar 9,5 miljard dollar. Toch is dat niet de reden voor de steile beursklim, want die winst is vooral het gevolg van een eenmalige operatie. AB InBev bezat al een belang van ongeveer 50 procent in de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo. Dat belang, een erfenis van de overname van Anheuser-Busch uit 2008, stond tegen een historische waarde in de balans. Na de volledige overname van de Mexicaanse groep in juni 2013 werd de waarde van het belang aangepast aan de marktwaarde – dat wil zeggen: de aankoopprijs door AB InBev. Dat levert een eenmalige winst van 6,3 miljard dollar op. Een mooie slok op de borrel, al is die louter boekhoudkundig.
Eigenlijke winst daalt
De brouwer zag zijn eigenlijke nettowinst in het tweede kwartaal dalen met 23 procent. De genormaliseerde winst voor het eerste halfjaar, dus zonder de eenmalige boekhoudkundige operatie, bedroeg 3,36 miljard dollar. Toch is dat voor de belegger beter dan verwacht. Het tweede kwartaal oogde alvast beter dan het eerste.
Vooral naar Brazilië, na de Verenigde Staten de belangrijkste omzet- en winstmaker voor AB InBev, werd met argusogen gekeken. In het eerste kwartaal daalden de volumes nog met 8,2 procent. Dat cijfer milderde tot een daling van amper 0,4 procent in het tweede kwartaal. Vooral de Confederations Cup, het officieuze wereldkampioenschap voetbal dat in juni in Brazilië plaatsvond, gaf een boost aan de consumptie. De betogingen die daarmee gepaard gingen, deden de brouwer minder pijn.
Toch blijft AB InBev bij zijn vooruitzichten voor 2013. De Braziliaanse markt blijft volgens de brouwer moeilijk, met hooguit een stabiele en mogelijk licht dalende consumptie in 2013. De algemene biermarkt ging overigens met een half procent vooruit in Brazilië, waar AB InBev een marktaandeel van 68,1 procent heeft.
Kleinere volumes
De cijfers in het eerste halfjaar tonen overal volumedalingen, uitgezonderd China (+9,1%) en Mexico (+0,2%, maar enkel juni werd meegeteld). In de Verenigde Staten daalde het volume met 3,8 procent, vooral door prijsverhogingen en lagere consumentenbestedingen. Ook in eigen land daalden de volumes, met 6,3 procent, hoofdzakelijk door het slechte weer. De wereldwijde volumes daalden met 2,6 procent, tot 196 miljoen hectoliter. Maar zowel de omzet (+2,7%, naar 19,76 miljard dollar), als het bedrijfsresultaat (+3,7%, tot 5,93 miljard dollar), stegen.
De brouwerijgroep maakt dus meer winst met kleinere volumes.
Hoe kan de genormaliseerde nettowinst dan dalen? Dat is een gevolg van twee factoren. AB InBev betaalde meer belastingen in het tweede kwartaal. En dan is er die bijzondere fiscale techniek, waarbij de brouwer zijn aandelen afdekt tegen koersschommelingen op de beurs. Dat zijn aandelen die de brouwer geeft als bonus aan zijn management en aan referentieaandeelhouders van Grupo Modelo, die later in de raad van bestuur van de wereldbrouwer stappen. Met die afdekkingscontracten werd in het eerste kwartaal door de stijgende beurskoers nog 623 miljoen dollar winst geboekt. In het tweede kwartaal liep het minder lekker. De brouwer verloor 540 miljoen dollar door die afdekkingscontracten. Een flinke slok op de borrel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier