Wolfgang Riepl
Het on-Duitse brugpensioen van Robert Bosch
Het Duitse concern Robert Bosch gebruikt – of misbruikt – de soepelheid van de Belgische wetgeving. Dat zegt Trends-redacteur Wolfgang Riepl.
Daar gaan we weer. Robert Bosch Productie, een producent van ruitenwissers uit Tienen, wil brugpensioen voor zijn werknemers vanaf 53 jaar. Dat zou nog moeten lukken, want de herstructurering werd vorig jaar in de zomer aangekondigd: 312 van de 1209 banen in Tienen zouden verdwijnen.
Toegegeven: ruitenwissers zijn geen riante business. Prijzendruk en een gebrek aan groei ondergraven de winst. Maar Robert Bosch is wel een toonvoorbeeld van een prachtig Duits conglomeraat, met technische topactiviteiten zoals automatische grasmaaiers, kanaalbruggen, verwarmingsketels en elektronische bewaking. Het concern uit Stuttgart is ook de grootste autotoeleveraar en chipmaker ter wereld.
Het on-Duitse brugpensioen van Robert Bosch
Maar terwijl de Duitse economie blaakt van gezondheid, bouwt de onderneming af in België. En Robert Bosch doet dat met het melige recept dat nu al decennia onze werkgelegenheid teistert: het brugpensioen, voor grotendeels kerngezonde jonge vijftigers. Een kwart van de ontslagen werknemers is 53 of 54 jaar. Gaan die binnenkort allemaal de hele dag op de fiets kruipen, terend op de gemeenschap? Tienen en het glooiende Hageland zijn ongetwijfeld mooie fietsgebieden, maar deze kwieke vijftigers moeten aan het werk.
Robert Bosch gebruikt – of misbruikt – de soepelheid van de Belgische wetgeving. Het Duitse concern weet best dat het stelsel in eigen land onmogelijk zou zijn. Nooit werkten meer Duitsers dan de bijna 43 miljoen vandaag. België, met zijn 4,6 miljoen werkenden – liefst een vijfde minder in verhouding tot de Duitse bevolking – blijft kampen met een veel te hoge en hardnekkige werkloosheid.
België zal het probleem niet oplossen door jonge vijftigers vervroegd op de fiets te duwen. Kan de federale regering voor een keer het been stijfhouden en de vraag tot brugpensioen van Robert Bosch verwerpen? Het Duitse bedrijf moet mee zijn verantwoordelijkheid nemen, en de werknemers mee aan een baan helpen. Wat in Duitsland moet, moet zeker ook in Vlaanderen kunnen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier