‘Het beste tegengif tegen pessimisme’: dit zijn de 11 winnaars van de Trends Impact Awards 2025

Trends Impact Awards 2025
Trends Impact Awards 2025

Op een gala-avond in Tour & Taxis in Brussel heeft Trends, in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School, donderdagavond dertien Impact Awards uitgereikt aan kmo’s en grote bedrijven die met hun projecten een duurzame impact creëren op hun omgeving. De Global Impact Awards gaan naar Delhaize Le Lion (grote bedrijven) en Revive (kmo’s). Maak hieronder kennis met alle winnaars.

De Trends Impact Awards zijn de jaarlijkse, meest prestigieuze prijzen in België voor grote en kleine bedrijven die strategieën implementeren die een positieve impact op de samenleving hebben en duurzame waarde creëren. De awards werden in 2022 gelanceerd door Trends en krijgen de steun van PwC België en AMS. Voor deze vierde editie stelden ruim 60 bedrijven zich kandidaat voor een van de vijf categorieën, gebaseerd op de methodologie van AMS. Door de brede reikwijdte van ESG- en SDG-doelstellingen kan een bedrijf niet in alle categorieën excelleren, maar een groot aantal Belgische bedrijven is inspirerend in één of meerdere facetten van duurzaamheid.

De Trends Impact Awards zijn het beste tegengif tegen pessimisme.

Stijn Fockedey, hoofredacteur van Trends: “Er zijn veel initiatieven rond duurzaamheid, maar met de Trends Impact Awards willen we de meest relevante, objectieve en geloofwaardige wedstrijd zijn. Daarom werken wij samen met twee partners. Antwerp Management School schreef het methodologisch kader uit (zie uitgebreid onderaan dit artikel). En met PWC hebben we een partner met veel expertise in duurzaamheidstrajecten bij bedrijven. Dat geeft een betrouwbare beoordeling van de ingediende projecten. Het resultaat is indrukwekkend. Meer dan 60 kandidaturen, meer dan 50 genomineerden die een strenge selectie hebben doorstaan tijdens mondelinge verdedigingen voor de juryleden en uiteindelijk 11 winnaars. Iedereen maakt een verschil voor de natuur of de samenleving. Al die inspanningen willen we in de kijker zetten met de Trends Impact Awards. De winnaars en de genomineerden zijn het beste tegengif tegen pessimisme.”

De jury bestond uit journalisten van Trends, experts van PwC België en AMS en professionals op het gebied van duurzame ontwikkeling van gerenommeerde Belgische bedrijven. Die juryleden analyseerden per categorie elk van de dossiers. Bedrijven die via grootschalige of verstrekkende initiatieven een maatschappelijke impact hebben gehad, of zich op een ongekende manier hebben onderscheiden in hun categorie gingen met een award aan de haal. In vier categorieën op vijf werd een opdeling gemaakt tussen grote bedrijven en kmo’s waardoor 11 bedrijven in de prijzen vallen. Twee daarvan kregen ook een Trends Global Impact Award voor het project met de grootste impact in alle categorieën. Maak hieronder kennis met alle winnaars van de Trends Impact Awards 2025:

Global Impact Awards

Winnaar grote bedrijven: Delhaize

Bewustmaking van het belang van een evenwichtige voeding begint al op jonge leeftijd. Met zijn ludieke aanpak helpt het GoodCook-programma van Delhaize een generatie op te bouwen die verantwoordelijker is in haar voedingskeuzes. Lees een kort portret.

Winnaar kmo’s: Revive

De duurzame Gentse vastgoedontwikkelaar Revive heeft als eerste Belgische bedrijf het prestigieuze B-Corp-label voor duurzame bedrijven binnengehaald. Het verandert vervuilde grond in vastgoedprojecten met oog voor natuur en mens. Lees een kort portret.

Klimaatactie

Winnaar grote bedrijven: Biolectric

Biolectric plaatst installaties op het erf van de boer om mest om te zetten in biomethaan. Dat is goed voor het milieu, het energienet én de portemonnee van de landbouwer. Het bedrijf wil de komende maanden twee installaties per week installeren. Lees een kort portret.

Winnaar kmo’s: Locquet Power & Light

Bouwwerven of evenementsites die een tijdelijke stroombron nodig hebben, moeten zich nog vaak tot dieselgeneratoren wenden. Locquet Power & Light engageert zich tot een groener alternatief, dankzij mobiele batterijen en zonnepanelen. Lees een kort portret.

Biodiversiteit

Winnaar grote bedrijven: SGS Benelux

Met zijn eDNA-techniek monitort SGS Benelux de dieren en planten op een bepaalde plaats. Uit de data-analyse komen interessante inzichten die de basis leggen voor een betere biodiversiteit. Lees een kort portret.

Winnaar kmo’s: Revive

(zie hierboven onder Global Impact Awards)

Gelijkheid en Inclusie

Winnaar: Le monde d’Ayden

Lou Garagnani, de oprichter en CEO van Le monde d’Ayden, is een moeder met een missie. Ze pioniert met een keten van binnenspeeltuinen die inclusief én duurzaam zijn. Zowel kinderen met als zonder handicap zijn er welkom. Daarvoor verdient ze de Trends Impact Award voor Gelijkheid & Inclusie. Lees een kort portret.

Gezondheid en Welzijn

Winnaar grote bedrijven: Delhaize Le Lion

(zie hierboven onder Global Impact Awards)

Winnaar kmo’s: Teamleader

Wat als de zorg voor je werknemers een concurrentievoordeel wordt? Dat is de uitdaging die Teamleader aangaat met zijn gezondheidsprogramma Your Biological Age. Door fysiek en mentaal welzijn centraal te stellen in zijn strategie, verandert de in Gent gevestigde scale-up gezondheid in een hefboom voor cohesie, motivatie en collectieve navolging. Lees een kort portret.

Circulaire Economie

Winnaar grote bedrijven: SAPA by Hydro Building Systems

Hydro wil bewijzen dat zware industrie circulair kan zijn. Door aluminium uit bouwframes te recupereren en te recycleren, sluit het bedrijf de metaalkringloop en vermindert het zijn koolstofvoetafdruk drastisch. Lees een kort portret.

Winnaar kmo’s: No Waste Republic

Door broodoverschotten om te zetten in duurzaam paneermeel voor de voedselindustrie bewijst de start-up No Waste Republic dat de circulaire economie, de impact op het milieu en het creëren van lokale banen hand in hand kunnen gaan. Lees een kort portret.

Twee publiekswinnaars

Dit jaar werd het publiek voor het eerst uitgenodigd om tussen 14 augustus en 14 september te stemmen op een kleine of middelgrote onderneming en een groot bedrijf die zij graag wilden steunen. De eerste twee Trends Public Impact Awards 2026 gaan naar Cera (kmo’s) en Chocolatier Galler (grote bedrijven). Lees hier meer.

Bij Trends Magazine van 20 november verschijnt een bijlage met alle finalisten en winnaars van de Trends Impact Awards op een rijtje.

Methodologie: zo gingen we te werk voor 13 prijzen

We evolueren van een lineaire economie, waarin enkel aandeelhouderswaarde of winst het doel was en externe kosten werden afgewenteld op de belastingbetaler en de planeet, naar een circulaire economie, die zich bewuster is van haar omgeving. Winst maken blijft het doel, maar is niet langer het enige streven. Ondernemers hebben ook oog voor hun impact op de mens en de maatschappij. Het hokjesdenken maakt plaats voor meer systeemdenken. Verschillende initiatieven dwingen ondernemingen in de richting van dat systeemdenken. Denk aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties, de SDG’s. Ook de ESG-criteria zijn de jongste jaren gemeengoed geworden. Dat zijn milieu-, sociale en bestuurscriteria om de duurzaamheid van een organisatie te meten.

Met de Trends Impact Awards willen Trends, PwC Belgium en Antwerp Management School (AMS) bedrijven helpen die hun organisatie met straffe projecten keren naar een duurzaam zakenmodel, en impactondernemers belonen die met hun bedrijf streven naar maatschappelijke verandering. Antwerp Management School ontwikkelde de methodologie waarop de Trends Impact Awards zijn gebaseerd.

De Trends Impact Awards bestaan dit jaar uit vijf categorieën. Dat zijn Klimaatactie, Circulaire Economie, Gelijkheid & Inclusie, Biodiversiteit en Gezondheid & Welzijn. Om het belang van het systeem in de verf te zetten, is er ook een zesde prijscategorie in het leven geroepen, de Trends Global Impact Award. Die prijs is voor het grote bedrijf en de kmo die het beste scoren over de verschillende categorieën heen. Bedrijven kunnen zich niet kandidaat stellen voor de prijs.

Voor elke categorie werd een jury samengesteld, die bestond uit experts van het audit-, tax- en consultancybedrijf PwC Belgium, professoren en onderzoekers van Antwerp Management School, journalisten van Trends en ons Franstalige zusterblad Trends-Tendances, en externe experts – onder meer van organisaties die vorig jaar hebben gewonnen. De jury’s maakten een eerste selectie van de dossiers die goed genoeg werden bevonden. Die bedrijven konden zich tegen betaling inschrijven voor de volgende fase. Geselecteerde bedrijven ontvingen het Trends Impact Nominee-label. In september werden de bedrijven per categorie uitgenodigd om hun dossier voor te stellen aan de jury van hun categorie. Als voorbereiding verstrekten de bedrijven bijkomende informatie, zodat de jury hun maturiteit kon evalueren. In categorieën waar dat mogelijk was, werd een opdeling gemaakt tussen grote bedrijven en kmo’s. In de categorieën Klimaatactie, Circulaire Economie, Biodiversiteit en Gezondheid & Welzijn worden telkens twee prijzen uitgereikt – een voor kmo’s en een voor grote bedrijven. In de categorie Gelijkheid & Inclusie is er slechts één prijs, voor grote en kleine bedrijven samen. Dit jaar werd ook voor het eerst een publieksprijs uitgereikt, waarvoor online gestemd kon worden. Samen met de Trends Global Impact Awards maakt dat dertien prijzen.



Partner Expertise