Herwig Janssen (Janssen Pharma): ‘Het is niet altijd een volledig positief verhaal geweest’
De legendarische Dr. Paul Janssen stierf in 2003. Tien jaar later verzekert zijn zoon Herwig als enige de familieband bij Janssen Pharmaceutica.
De legendarische Dr. Paul Janssen stierf in 2003. Tien jaar later verzekert zijn zoon Herwig als enige de familieband bij Janssen Pharmaceutica.
De 53-jarige Herwig Janssen is de enige van de vijf kinderen van Dr. Paul die bij Janssen Pharmaceutica aan de slag is gegaan. Hij is vicepresident Business Development Emerging Markets. Het maakt hem een bevoorrechte getuige van goede en mindere tijden in het bedrijf dat zijn vader heeft grootgemaakt. “Het is niet altijd een volledig positief verhaal geweest.”
Dr. Paul had zijn bedrijf al in 1961 verkocht aan de Amerikaanse groep Johnson & Johnson (J&J). De legende wil dat hij de groei anders niet kon verzekeren. Aan het begin van de jaren negentig werd Dr. Paul, op zijn 65ste, tegen zijn zin door J&J met pensioen gestuurd. De opvolging liep niet van een leien dakje. Bovendien worstelde ook Janssen met een opdrogende pijplijn van nieuwe producten. En omdat de octrooien op een aantal topproducten verliepen, hakte de concurrentie van goedkopere generische kopieën in op de omzet. Janssen Pharma moest daardoor in de jaren 2000 vier keer snoeien in het werknemersbestand. De schok van de jongste sanering van 2009 is verteerd, vooral omdat de impact veel kleiner was dan gevreesd. En nu draait Janssen op volle capaciteit. “Mijn vader zou heel tevreden zijn met hoe hier gewerkt is.”
Herwig Janssen: “Mijn vader zei dat hij veel te weinig aandacht had besteed aan zijn opvolging. Hij dacht dat er na zijn 65ste verjaardag niks zou veranderen. De organisatie was helemaal gefocust op één persoon. Toen die wegviel, probeerden de mensen Napoleonneke te spelen in hun eigen departement, en werd dat heel snel een bureaucratie. De orkestleider viel weg en iedereen wilde eerste viool spelen. Dat werkte niet.”
Maar het tij is gekeerd
Herwig Janssen: “Die tien jaar zijn we doorgekomen dankzij Tom Heyman (CEO van Janssen Pharma en bij J&J al twee decennia verantwoordelijk voor businessdevelopment, het verwerven van verkooplicenties voor medicijnen en het aankopen van producten of bedrijven, nvdr). Licencing en acquisities werd vroeger bijna nooit gedaan. Mijn vader vond dat niet nodig. Hij vond dat we genoeg geneesmiddelen hadden. Tom is daarmee begonnen op vraag van de toenmalige baas voor farma van J&J. Hij heef ongelooflijke successen binnengehaald en heeft ons erdoor gehaald. Vandaag halen we een omzet van 25 miljard dollar, maar daar zijn wel achttien of negentien ingelicentieerde producten bij. En er was Paul Stoffels (nu bij J&J de topman voor de farmadivisie, nvdr). Paul kan enorm goed de link leggen tussen wetenschap en wat de markt nodig heeft. Hij durft beredeneerde risico’s te nemen, en heeft daar enorm veel successen mee gehad. We zijn zeven nieuwe geneesmiddelen aan het lanceren en hebben nu de beste pijplijn van de hele industrie.”
“Zonder die twee had de toekomst van Janssen er heel slecht uitgezien. Ik ben er zeker van dat er hier van de huidige 5000 man er dan zelfs geen 2000 meer zouden werken.”
Het volledige interview met Herwig Janssen leest u in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier