Google blijft producten schrappen

© Reuters

Google schrapt Q&A-site Aardvark, Desktop Search en andere producten.

Internetgigant Google blijft producten schrappen. Het is nu de beurt aan Q&A-site Aardvark, Desktop Search (om de eigen computer doorzoekbaar te maken voor Google), Sidewiki, Fastflip en andere diensten.

In totaal gaat het om 10 producten die veelal eerder zijn aangekocht. Enkele maanden geleden sloot het bedrijf al Google Labs, waar heel wat experimentele producten en diensten te vinden waren. In een post op ‘de officiële Google Blog’ beloofde Senior Vice-President Alan Eustace dat gebruikers van de getroffen diensten voldoende tijd zullen krijgen om hun informatie weg te halen en eventueel te exporteren naar andere diensten. De teams van de stopgezette diensten zullen bij andere producten worden gevoegd.

Google heeft eerder bij de bekendmaking van de kwartaalresultaten gezegd dat ze verder werk willen maken van het stroomlijnen van het bedrijf en overtollige activiteiten willen stopzetten. Veel van die producten, zoals Slide, zijn aangekocht toen stichter Larry Page nog niet terug aan het hoofd van Google stond. Bij zijn aanstelling zei Page dat de toekomst van Google afhing van hoe het de concurrentie met sociale netwerksites zoals Facebook zou aangaan.

Google Plus

Eerder deze zomer lanceerde het Google Plus, een eigen sociaal netwerk. De bonussen van de kaderleden zijn gekoppeld aan het succes van Google Plus en andere pogingen van de internetgigant om een antwoord te formuleren op de sociale netwerksites. Google domineert de markt van de zoekmachine-advertenties en dat zorgt voor de gros van zijn omzet. Facebook is dan weer een grote speler aan het worden op het vlak van banner-advertenties, veelal grafische publiciteit.

Dankzij de uitgebreide profielinformatie van de gebruikers, kunnen adverteerders er gemakkelijk hun doelpubliek selecteren. Bovendien zijn gebruikers gemiddeld een tiental uur per maand op Facebook ingelogd. Traditionele mediasites mogen al tevreden zijn met een kwartier. Dat zorgt voor hogere advertentietarieven. Facebook zou meer dan een kwart van die banners binnenhalen in de Verenigde Staten. (SF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content