Gaat Ford Genk dicht?
Drie dingen zijn zeker. De Amerikaanse autobouwer boekt miljoenenverliezen in Europa. Sinds einde juli worden de sluitingsgeruchten steeds dreigender. En in Europa moet overcapaciteit worden afgebouwd.
Gaat Ford Genk dicht? Drie dingen zijn zeker. De Amerikaanse autobouwer boekt miljoenenverliezen in Europa. Sinds einde juli worden de sluitingsgeruchten steeds dreigender. En in Europa moet overcapaciteit worden afgebouwd.
In september 2010 waande de fabriek van Ford Genk zich veilig. Toen werd via een Toekomstcontract de productie veiliggesteld tot 2020, met nieuwe versies van Mondeo, Galaxy en S-Max. Blijkt dat contract weinig meer dan een vodje papier?
Maar sinds eind juli worden de sluitingsgeruchten steeds hardnekkiger. Vandaag pakt The Wall Street Journal er weer eens mee uit. Het bericht kan tellen, voor de grootste werkgever in Limburg, met vorig jaar 4466 werknemers en een productie van 178.000 wagens.
Ford Motor Company lijdt in Europa grote verliezen. Ford kende in Europa in het eerste halfjaar een volumedaling met ruim 14 procent, naar 731.000 verkochte wagens. De omzet daalde met meer dan 19 procent, naar 14,3 miljard dollar. Het een resultaat vóór belastingen ging 553 miljoen dollar in het rood. Ook in 2011 was er verlies in Europa.
Ford ziet ook geen beterschap. En dat terwijl de afdeling Noord-Amerika het bijzonder goed doet, met een stijgende omzet van 38,3 miljard dollar, bij een resultaat vóór belastingen van 4,14 miljard dollar.
“Het bedrijf beseft de ernst van de situatie. Het gaat om problemen van structurele, eerder dan van cyclische aard”, meldde financieel directeur Bob Shanks bij de voorstelling van de halfjaarresultaten einde juli.
Ook CEO ziet overcapaciteit
Op donderdag 6 september werd het nieuwe Mondeo-model voorgesteld in Amsterdam. CEO Allan Mullaly herhaalde daar de boodschap dat Europa met een overcapaciteit zit.
Er is een productiecapaciteit van achttien miljoen wagens bij alle Europese producenten, maar de verkoop zakte tot veertien miljoen wagens, het laagste peil in zeventien jaar. “Dit is structureel”, meldde Mulally aan het persagentschap Bloomberg. “We moeten ons aanpassen aan de reële vraag, zodat we winstgevend kunnen groeien.” Maar Ford zegt nog niet hoe het die situatie te lijf wil gaan. De onderneming gaf ook nog geen commentaar op het bericht in The Wall Street Journal.
Er zijn ook nog de berekeningen van de zakenbank Morgan Stanley. De productiecapaciteit bij Ford wordt voor 63 procent benut. Volgens analisten moet een autofabriek, indien ze winstgevend wil zijn, minstens 80 procent van haar capaciteit gebruiken. Bloomberg citeerde vorige week Adam Jones, een analist van Morgan Stanley: “De productiecapaciteit moet met minstens 20 procent omlaag“.
Cruciale vergadering
Het bericht in Wall Street Journal komt misschien niet toevallig. Vandaag hebben de vakbonden van Genk een levensbelangrijke vergadering in het hoofdkantoor in Keulen. Daar willen ze eindelijk nieuws krijgen over de start van de productie van de nieuwe Ford Mondeo. De vakbonden waren vorige week behoorlijk boos. Ze waren niet uitgenodigd voor de voorstelling van de nieuwe Mondeo in Amsterdam. Terwijl uitgerekend Genk de modellen in Europa zal bouwen.
De start van de productie was aanvankelijk gepland voor april volgend jaar, maar werd al met enkele maanden opgeschoven. In Genk zijn er in september vijf dagen tijdelijke werkloosheid. Volgens de huidige planning loopt dit op tot elf in oktober en november. In december zou de fabriek de hele maand sluiten. Het uitlopende model van de Mondeo is goed voor 60 procent van de productie in Genk, de Galaxy en S-Max blijven vrij behoorlijk verkopen en betekenen 40 procent van de productie. (W.R.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier