Freelancen zonder prijzenoorlog: Pan-Europees platform Malt neemt hoge vlucht in België

MALIK AZZOUZI "Freelancewerk wordt een structureel deel van elk bedrijf."
Xavier Beghin medewerker Trends-Tendances

Sinds het einde van de pandemie zijn interim-management en freelancing in België aan een opmars bezig. Het zijn goede oplossingen voor het tekort aan talent en de grote behoefte aan vaardigheden in belangrijke domeinen zoals de digitale transformatie. Het is dan ook geen verrassing dat Malt, het pan-Europese freelancingplatform, een hoge vlucht neemt in België.

Malt werd in 2013 in Frankrijk opgericht door Vincent Huguet. In iets meer dan tien jaar is het uitgegroeid tot het grootste freelanceplatform van Europa. Het is actief in negen landen, waaronder België, en verbindt 850.000 freelancers met 90.000 bedrijven. Gesteund door investeringszwaargewichten zoals Serena, Eurazeo en Goldman Sachs Asset Management, boekte het vorig jaar een omzet van 800 miljoen euro. Dat is een duizelingwekkende groei van 30 procent op jaarbasis en het weerspiegelt de grote toename van freelancers en van interim-management in Frankrijk. De ambitie voor 2025 ligt in dezelfde lijn: 30 procent groei tot meer dan een miljoen freelancers en een miljard euro omzet, en winstgevendheid in de hele groep.

Verfijnde tool

Malt kwam in januari 2022 naar België. In drie jaar heeft het een netwerk van 24.000 Belgische freelancers en 1.000 bedrijven opgebouwd. Daartoe behoren Solvay, Syensqo, BNB, Puratos, Lyreco, Lorraine Bakery Group, Ontex, Proximus en de Europese Commissie. Na een groei van 30 procent in 2023 herhaalde het platform die prestatie vorig jaar met een omzet van 32 miljoen euro in ons land, terwijl 61.000 dagen werden gefactureerd door freelancers. En 2025 lijkt vergelijkbaar te worden. Er zijn al voor 25 miljoen euro aan contracten geboekt en de omzet in het eerste kwartaal bedraagt 8,9 miljoen euro. Vanwaar dat succes?

Malt is gebaseerd op een origineel bedrijfsmodel. “Dit is geen vacaturebank”, zegt Malik Azzouzi, general manager Benelux bij Malt. “De freelancer reageert niet op een advertentie en het bedrijf plaatst geen vacatures. Een bedrijf dat een beroep doet op onze diensten, krijgt toegang tot onze geavanceerde AI-gebaseerde tool om de persoon te vinden die het best bij zijn zoekopdracht past. De freelancer hoeft dus niets te doen. Er wordt contact met hem opgenomen als hij de gelukkige is.”

“Natuurlijk moeten de freelancers wel iéts doen”, nuanceert Azzouzi. “Gezien de finesse van de tool, is het cruciaal dat ze precies invullen wat hun vaardigheden, ervaring en prestaties zijn. Onze tool wordt almaar beter. We hebben voor deze formule gekozen omdat we geen prijzenoorlog tussen freelancers willen, zoals we soms elders zien. De kosten van een freelancer hoeven niet te worden geoptimaliseerd. Wij staan aan hun kant. Zij hoeven hun prijzen niet te verlagen. Aan de andere kant zorgen wij ervoor dat de werkgever de best mogelijke expert krijgt voor zijn budget.”

‘Een bedrijf dat een beroep doet op onze diensten, krijgt toegang tot onze geavanceerde AI-gebaseerde tool om de persoon te vinden die het best bij zijn zoekopdracht past’

Op projectbasis

Het zakenmodel van Malt is heel eenvoudig: het krijgt een vooraf afgesproken percentage van de door de freelancer vastgestelde prijs. In België begon Malt zich vooral te richten op grote bedrijven, waarmee het raamcontracten afsluit voor vaak langlopende opdrachten.

“Malt heeft een plaats tussen de traditionele uitzendsector, die erg gericht is op productie en operaties, en de consultancy- en auditsector”, zegt Malik Azzouzi. “Malt is een bank voor freelancers. Aan het einde van de maand, wanneer de klant het timesheet valideert, betalen we de dienstverlener onmiddellijk, nog voor we het geld bij de klant innen. De freelancer wordt dus snel betaald, niet dat gedoe van dertig of zestig dagen na het einde van de maand.”

Wie zijn de 24.000 Belgische freelancers die zich bij Malt hebben geregistreerd? Het zal niemand verbazen dat bijna 6.000 van hen technische experts (bijvoorbeeld in artificiële intelligentie, data en SEO) en softwareontwikkelaars zijn. Zij zorgen voor de fenomenale groei van het platform, gezien de enorme behoeften van bedrijven voor hun digitale transformatie. Bijna hetzelfde aantal mensen werkt in marketing in de breedste zin van het woord. Bijna 4.000 zijn journalisten, copywriters, ontwerpers en communicatie-experts. Er zijn bijna evenveel consultants en auditors.

Het zijn kortom vooral mensen die opdrachten op projectbasis aannemen en hun talent verkopen tegen de prijs die ze willen, terwijl ze hun vrijheid behouden. Dat spreekt jonge mensen aan, die de verscheidenheid aan opdrachten en sectoren en het gevoel van welzijn en vrijheid op prijs stellen.

Transformatie

“We zijn nog maar drie jaar in België aanwezig”, zegt Malik Azzouzi. “Dit is een begin. Het groeipotentieel is enorm, omdat freelancen in de brede zin van het woord booming is. Er is in België veel vraag naar flexibele oplossingen in een ingewikkeld economisch klimaat en een krappe arbeidsmarkt. In een recent rapport vergeleek Goldman Sachs freelancing met de cloud. In het begin werd die slechts tijdelijk of voor bepaalde projecten gebruikt. Tegenwoordig is de cloud onvermijdelijk en structureel. Hetzelfde zal gebeuren met freelancen.”

“Vandaag worden freelancers in bedrijven nog altijd beheerd door de inkoopafdeling en zorgt de hr-afdeling voor de vaste werknemers. Budgettair kan dat zinvol zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat de ideale, flexibele oplossing is dat hr al het talent beheert, met een mix van werknemers en freelancers afhankelijk van de behoeften, opdrachten en projecten. De rol van Malt is ook bedrijven te ondersteunen bij die transformatie.”

Ruim tien jaar geleden wisten grote bedrijven niet wat een freelancer was. Tegenwoordig is freelancewerk goed ingeburgerd en is het zelfs een mooie oplossing voor de jongere generaties die niet per se fulltime manager willen worden. Malt heeft daarom ook een divisie Strategie. Dat is het enige onderdeel van het platform dat niet voor iedereen toegankelijk is. Sollicitaties van die freelancers moeten worden gevalideerd. En daar is een goede reden voor: dit zijn profielen van hoog niveau die bestemd zijn voor heel strategische consultancy- of interim-managementopdrachten. Het gaat om zo’n 20.000 geregistreerde freelancers op Malt. Onder hen bevinden zich voormalige medewerkers van McKinsey, Bain en EY.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content