Ford Genk: van 5600 naar 0 werknemers
Ford Genk ging van grootste werkgever van Limburg naar nul werknemers. 24 oktober 2012 was een rampdag voor de provinciale economie.
Ford Genk ging van grootste werkgever van Limburg naar nul werknemers. 24 oktober 2012 was een rampdag voor de provinciale economie.
Met 5600 werknemers was Ford Genk de grootste werkgever in de provincie. In de fabriek zelf werkten 4400 mensen. Daarnaast waren er 1200 mensen aan de slag bij de vier belangrijkste toeleveraars. Lear, SML, Synchreon en IAC zijn via een band rechtstreeks verbonden met de Ford-fabriek. Zij maken dashboards, zetels, motoren en benzinetanks.
Maar het belang van de fabriek was nog groter. Als ook de bedrijven die afhankelijk waren van de fabriek worden meegerekend, en de banen die werden gecreëerd door de koopkracht van de Ford-werknemers, kan het totale aantal getroffen werknemers op 8000 worden geschat.
Het zag er nochtans mooi uit in het najaar van 2010. Het Toekomstcontract voorzag in de bouw van de nieuwe modellen Galaxy, Mondeo en S-Max vanaf 2014-2015. Dat zou werk garanderen tot 2020. Maar de banken- en eurocrisis gooide roet in het eten. Ford zag na de aankondiging van de sluiting ook de volgende jaren weinig beterschap in Europa. Al werd die gitzwarte prognose na de bekendmaking van de halfjaarresultaten voor 2013 lichtjes bijgesteld.
De crisis vrat aan het consumentenvertrouwen. Met als gevolg de sluiting van één van de vier assemblagefabrieken in Europa. De productie van Genk, voor de nieuwe modellen, verschuift naar het Duitse Saarlouis en het Spaanse Valencia.
1800 met brugpensioen
Genk bouwde bovendien de grotere modellen. Die lagen minder goed in de markt. Er heerste al jaren economische werkloosheid in de fabriek. Van de werknemers konden 1800 arbeiders met brugpensioen, omdat ze 52 jaar worden eind 2014. Dan gaat de zaak definitief dicht.
Vandaag is de fabriek nog altijd in volle activiteit. Minder dan 400 werknemers zijn vertrokken, ruim 4000 werken er nog. In juni schakelde het ritme van twee naar één shift per dag. Dat herleidde de productie tot 500 wagens per dag. Werknemers worden opgeroepen via een beurtrol. Tot eind september werden bijna 81.000 wagens gemaakt in Genk.
Slechts weinig werknemers opteerden in juni voor de vrijwillige vertrekpremie. Die ligt lager dan de ontslagpremie eind 2014. Van de 225 vrijwillige vertrekkers, vonden 150 ander werk, meldde De Tijd het voorbije weekend.
Het ergste komt dus nog, eind 2014, met de sluiting. Maar misschien is de economie dan aan de beterhand? En er is het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat. Onlangs opende ook C-mine, een technologiecentrum op de oude mijnsite van Winterslag. Het wetenschapspark over hernieuwbare energie zou 400 banen creëren. Nog meer banen kunnen er komen via Terhills, een bungalow- en recreatiepark. De investering door de Limburgse investeringsmaatschappij LRM op de voormalige mijnsite van Eisden zou 1250 jobs creëren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier