‘Flexi-jobs mogen vaste banen niet wegdrukken’
Walter Herrebosch, de afscheidnemende directeur van de Federatie van Belgische Drankenhandelaars (Febed), vindt flexi-jobs voor de horeca, ook voor gepensioneerden, een goed idee. “Dat mag alleen niet ten koste gaan van de vaste tewerkstelling. Ik hoor dat die vrees in de sector bestaat.”
“Ik vind flexi-jobs in de horeca in het algemeen niet slecht, en ik vind ook dat statuut voor gepensioneerden geen slecht idee”, meldde Walter Herrebosch tijdens het jaarlijkse congres van Febed in Expo Waregem. “Het kan een financieel interessant rugzakje zijn. In de uitzendkantoren zijn die flexi-jobs een goed draaiende activiteit. Het mag alleen niet ten koste gaan van de vaste tewerkstelling. Ik hoor dat die vrees in de sector bestaat.”
Ik verwacht dat de volgende tien jaar via natuurlijke eliminatie 250 drankenhandelaars verdwijnen
Febed telt 670 bedrijven (450 met drinkcenters), die de helft van de drankenleveringen in België uitvoeren. 70 procent van de leveringen in ons land gebeurt via onafhankelijke drankenhandelaars, 30 procent door de producenten zelf, via directe distributie. Coca-Cola Company, de marktleider in frisdrank, distribueert bijvoorbeeld 45 procent van zijn drank via onafhankelijke drankenhandelaars. AB InBev verkoopt vier vijfde van het drankenvolume via onafhankelijke drankenhandelaars.
De leden van Febed draaien een omzet van 1,64 miljard euro en hebben 3360 werknemers. De tussenschakel tussen de brouwers en de horeca heeft het niet gemakkelijk. “De opvolging is een prangende zaak voor die bedrijven, die grotendeels familieondernemingen zijn”, meldt Walter Herrebosch. “De gemiddelde onderneming heeft acht werknemers. Ik verwacht dat de volgende tien jaar via natuurlijke eliminatie 250 drankenhandelaars verdwijnen.”
“Ouders willen vaak geen afstand doen van de leiding. Het is een zwaar beroep, dat bovendien ook nog eens complex is: zowel juridisch (denk maar aan de contracten met cafés), fiscaal als logistiek. Bovendien zijn nogal wat zaakvoerders egocentrisch. Ik opperde ooit een plan voor de uitbouw van vijf grote logistieke platformen, waarop diverse ondernemingen een beroep konden doen. Het stootte op veel weerstand. Ieder wil het op zijn eigen manier doen en met zijn eigen vrachtwagens blijven rijden.”
‘Chez Rita’
Aan het jaarcongres is ook een beurs verbonden, waar de grote producenten zich tonen met een stand. Marktleider AB InBev heeft er uiteraard een grote. Een Belgisch kaderlid meldt dat de markt het inderdaad niet gemakkelijk heeft. Maar toch ziet hij veel enthousiasme bij de nieuwe generatie voor de overname van de drankenhandel van de ouders. “Het is uiteraard een zwaar beroep. Maar ik merk ook een grote beroepstrots. Ze willen graag een belangrijke speler zijn onder de kerktoren. De opvolging is vaak niet goed geregeld, maar er zijn wel opvolgers.”
Het aanbieden van een breed gamma is een verweermiddel tegen de afkalvende consumptie van pils. Sommige drankenhandelaars hebben een eigen gamma koffie, of voeren zelf bepaalde bieren in. “De Chez Rita’s, de gewone cafés op de hoek, zullen blijven afkalven. Je moet dus kunnen diversifiëren. De degustatieconsument zal bereid zijn meer te betalen voor iets bijzonders.”
AB InBev heeft bovendien een opvolgingsprogramma. Daarin wordt zowel de bestaande als de nieuwe generatie opgeleid, onder meer in juridisch advies, rendabiliteitsberekeningen en de strategie van een familiebedrijf.
Tournée minérale
Een maand lang vrijwillig geen alcohol drinken, uiteraard doet dat geen goed aan de horeca”
Een ander heet hangijzer is de blijvende achteruitgang in de horeca. Het aantal horecazaken blijft dalen: van bijna 57.000 in 2013 naar 52.000 vorig jaar. Febed levert aan 36.400 van die zaken en investeert jaarlijks 62,5 miljoen euro in de horeca. “Het rookverbod, de alcoholcontroles en nu ook nog Tournée minérale”, zucht Walter Herrebosch. “Een maand lang vrijwillig geen alcohol drinken, uiteraard doet dat geen goed aan de horeca. Alsof alle Belgen aan de drank zouden zitten. Ik heb de gemiddelde jaarlijkse bierconsumptie van de Belg de voorbije veertig jaar zien zakken van 125 naar 75 liter per hoofd van de bevolking.”
En er blijft de gespannen relatie met de grote brouwers. “Waarom toch altijd die prijsstijgingen bij de brouwers? De prijs voor een pils stijgt in de horeca, maar niet in de supermarkten. Een bak Jupiler in de supermarkt kost 8 euro in promotie. Dat is goedkoper dan wanneer ik als drankenhandelaar 26 paletten met 70 bakken bestel.”
Tijdens het congres was waterconsumptie een belangrijk thema. Febed neemt samen met de Vereniging van Belgische Water- en Frisdranken het gefilterd water in horecazaken onder de loep. Dat is gefilterd kraantjeswater van de zaak, dat in karaffen wordt aangeboden, vaak tegen een stevige prijs. De consumptie wordt geschat op 5 procent van de totale watervolumes. De federaties willen een betere controle op het aanbod en een duidelijke omschrijving van de inhoud van het gefilterd water. Volgens een enquête zouden vier op de vijf consumenten een verplichte vermelding van de samenstelling zien zitten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier