Fernand Huts: ‘Deze investering in Elia is een gok’
De groep Katoen Natie heeft een belang opgebouwd van 5 procent in de hoogspanningsnetbeheerder Elia. Dat heeft ze laten weten aan de beurswaakhond FSMA. Daarmee wordt de groep van ondernemer Fernand Huts de grootste privé-aandeelhouder van Elia.
Katoen Natie koopt al 2011 aandelen Elia. De huidige operatie wordt ondersteund door ING. Wie het belang heeft verkocht, wordt niet bekendgemaakt. Maar wellicht moeten de verkopers worden gezocht in de Arco-hoek. Belfius Insurance kocht van de in vereffening geplaatste ACW-holding in januari vorig al 1,4 miljoen aandelen van Elia, waardoor het een belang van 5,41 procent opbouwde.
Waarom stapt een van oorsprong maritieme groep in een elektriciteitsbedrijf?
Fernand Huts: “Katoen Natie heeft zich door de jaren heen meer en meer gespecialiseerd in toegepaste engineering voor semi-industriële logistiek. Vervoer van energie staat daar niet ver vanaf. Elia is in se een ingenieursbedrijf.”
Waar wil u naartoe met uw belang?
Fernand Huts: “Ik beschouw Elia als een gok. Het bedrijf heeft een groot potentieel, maar het staat voor een keuze. Ofwel wordt het een lokaal bedrijf dat elektriciteit vervoert voor de Belgische gemeentes, en braaf een dividend uitkeert. De tweede weg, die ons het meest interesseert, is die van de internationalisatie. Elia heeft een enorme kennis die het internationaal te gelde kan maken. Op voorwaarde dat de aandeelhouders die visie volgen en hiervoor de nodige kapitaalverhogingen willen onderschrijven.”
Wil u bestuurder worden?
Fernand Huts: “Dat is een beslissing van de huidige raad van bestuur. Indien ze het ons vragen, zijn wij ervan overtuigd dat we er een toegevoegde waarde kunnen leveren. Zelf word ik geen bestuurder meer, maar we hebben voldoende capabele mensen die dat kunnen doen.”
U pleit voor extra kapitaalverhogingen. Hebben de gemeenten daarvoor geld?
Fernand Huts: “Elke gemeente zal haar huiswerk moeten maken. Maar dat is een ander probleem, en niet aan ons om te beslissen. Elia heeft als bedrijf ook heel veel geld nodig. Dat moet er op één of andere manier komen.”
Elia kocht eerder al het Duitse 50 Hertz, en is ook actief in de Google-Cable voor de Amerikaanse oostkust. Maar het mag meer zijn?
Fernand Huts: “Het bedrijf heeft nu al geld te weinig voor de investeringen die het moet doen: de Brabo-lijn naar Nederland, het Simon Stevin-project voor de windparken en de verbinding met het VK, de zeewindparken in Duitsland,… Er zijn dus sowieso nieuwe middelen nodig. Tegelijk moet je als ondernemer de opportuniteiten nemen die er zijn. Die zijn er nu voor Elia: ofwel neemt het die, ofwel niet. Maar die keuze is aan de politiek. De Belgische geschiedenis krioelt van de bedrijven die succes hadden, en van ondernemingen die we hebben afgebouwd. Elia heeft de potentie om uit te groeien tot een wereldbedrijf.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier