Eurostar heeft 2014 afgesloten met groeicijfers

De Eurostar © BELGA

Hst-operator Eurostar heeft 2014, het jaar van zijn 20ste verjaardag, met groeicijfers afgesloten.

Dit jaar neemt Eurostar “een nieuwe start”, aldus topman Nicolas Petrovic, met de eerste nieuwe verbinding in tien jaar en de komst van een reeks nieuwe treinstellen.

Groei zakenreizen

Vorig jaar stapten 10,4 miljoen reizigers op de hogesnelheidstreinen die België en Frankrijk via de Kanaaltunnel met Engeland verbinden. Dat is 3 procent meer dan in 2013, toen de kaap van 10 miljoen reizigers voor het eerst gerond werd.

Vooral de zakelijke markt deed het goed (+4 procent), terwijl de groei van de vrijetijdsmarkt iets minder was. Opvallend is de groei van het aantal internationale reizigers (van buiten Europa): zij maken ondertussen 13 procent uit van alle reizigers. Eurostar voerde vorig jaar onder meer campagne in China. De Belgische markt was vorig jaar vrij stabiel, zegt Petrovic.

De omzet van de hst-operator nam met 1 procent toe tot 867 miljoen pond (1,17 miljard euro). De groei werd echter vertraagd door ongunstige wisselkoerseffecten: bij constante wisselkoersen gaat het om een omzetstijging met 4 procent. “Ik maak me geen zorgen” over die wisselkoerseffecten, zegt Eurostar-topman Petrovic in een telefonisch interview met Belga. “Het belangrijkste is dat er groei is en dat de winstgevendheid blijft toenemen.” Zo steeg het operationeel resultaat met 2 procent tot 55 miljoen pond.

2015 nieuwe start

Nettocijfers geeft de onderneming traditioneel niet, maar Petrovic verzekert dat Eurostar ook onder de streep winst maakt. “Het jaar van onze 20ste verjaardag was een goed jaar”, aldus nog Petrovic.

Minstens even belangrijk wordt 2015, volgens de topman “het jaar waarin Eurostar een nieuwe start neemt”. Zo wordt in mei de verbinding tussen Londen en de Provence (met stops in de steden Lyon, Avignon en Marseille) opgestart, de eerste nieuwe verbinding in tien jaar, klinkt het.

Petrovic verzekert dat de reserveringen voor de verbinding, die in december werden opgestart, zeer goed lopen, maar benadrukt tegelijkertijd dat het “een avontuur is op lange termijn”.

Nog meer tekenend voor de nieuwe start is de komst eind dit jaar van nieuwe, door het Duitse Siemens ontworpen e320-treinstellen. Die kunnen 900 passagiers vervoeren, een vijfde meer dan de huidige treinen. De tien Siemens-stellen die Eurostar oorpronkelijk bestelde, zijn geassembleerd en zullen tegen het eerste kwartaal van volgend jaar allemaal in dienst komen, zegt Petrovic.

Siemens-stellen

De tests zitten op schema: “We komen in de fase van de certificeringen.” De stellen moeten aparte goedkeuringen krijgen voor gebruik in België, Frankrijk, Engeland en de Kanaaltunnel. Bij de voorstelling van de Siemens-stellen in december in Londen, kondigde Eurostar een extra order van nog eens zeven e320’s aan. Na levering daarvan zal de Eurostar-vloot uit 44 stellen bestaan. De huidige 27 stellen, gebouwd door het Franse Alstom, zullen overigens geleidelijk aan volledig gerenoveerd worden; het eerste nog dit jaar.

Over de verkoop door de Britse regering van haar belang van 40 procent in Eurostar, komt er van bij de hst-operator geen commentaar. Er zouden daarvoor minstens vijf niet-bindende biedingen ingediend zijn, zo schreef de Franse krant Les Echos eind januari. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content