Europese autoverkoop keldert

© belga

De autoverkoop in Europa zakt in juli met 18,6 procent en in augustus met 12,9 procent dieper weg. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers’ Association. De oorzaak van de terugval wordt toegeschreven aan de slooppremies die de verschillende lidstaten hebben geschrapt.

Ondanks de forse terugval tijdens de laatste maanden, bleef de daling over de eerste acht maanden van 2010 beperkt tot 3,5 procent op jaarbasis. In die periode werd in heel Europa 9.021.703 wagens verkocht.

In Duitsland, de grootste economie van Europa, kelderde de verkoop met 28,7 procent. De grootste terugval werd opgetekend in Bulgarije, waar 39,1 procent minder wagens werden verkocht. In Spanje, Groot-Brittanië en Frankrijk werd een stijging van de verkoop genoteerd.

Van de automerken zakte de verkoop van Fiat met 24 procent. Ford zag de verkoop kelderen met 20 procent en Toyota met 19 procent. Dat de Europese autoverkoop wegzakt is een gevolg van de slooppremies die werden ingevoerd tijdens de economische crisis en intussen zijn afgebouwd. Wie in die periode een nieuwe wagen kocht, kreeg een premie voor het slopen van de oude wagen. De populaire maatregel hield de autoverkoop op peil, maar kent nu een averechts effect.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content