Europese autoverkoop in diep dal
Het gaat steeds slechter met de verkoop van personenwagens in Europa. Dat blijkt uit cijfers van koepelfederatie ACEA.
Het gaat steeds slechter met de verkoop van personenwagens in Europa. Dat blijkt uit cijfers van koepelfederatie ACEA.
Tijdens het eerste halfjaar 2013 zijn in de Europese Unie (EU) 6.204.990 nieuwe personenwagens verkocht. Dat is een daling met 6,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
De Europese autoverkoop is in het eerste halfjaar voor de derde maal op rij teruggevallen. Vorig jaar al was de autoverkoop met 6,8 procent gekelderd, na een terugval met -2,1 procent in de eerste helft van 2011.
In 2010 – het laatste jaar met een stijging – werden van januari tot en met juni ruim 7,28 miljoen auto’s verkocht in de EU. Dat waren er ruim een miljoen meer dan het voorbije halfjaar.
Van de grootste automarkten in de EU kon enkel de Britse tijdens de eerste zes maanden van dit jaar groeien (+10 procent). De automarkten in Spanje (-4,9 procent), Duitsland (-8,1 procent), Italië (-10,3 procent) en Frankrijk (-11,2 procent) kleurden rood. Op de kleinere Belgische automarkt werd een lichte toename van 1,7 procent geregistreerd.
Marktleider Volkswagen hield de voorbije zes maanden nog relatief goed stand – met een daling met 3,4 procent – vooral dankzij het merk Seat. VW ziet zijn marktaandeel in de Europese Unie toenemen tot 24,8 procent. De tweede autoproducent, PSA Group (Peugeot, Citroën), zag de verkoop met ruim 13 procent dalen en zakt naar een marktaandeel van 11,3 procent. Op drie volgt Renault Group (Renault, Dacia), met een terugval met 4,5 procent en een marktaandeel van 8,8 procent. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier