En plots zijn ze met vier: wie zijn de kandidaat-overnemers voor Van Hool, en wat willen ze?
Wie zijn de kandidaat-overnemers voor Van Hool? En wat zijn hun intenties? Een overzicht.
Na de faillietverklaring van de busbouwer Van Hool maandag leek een snelle doorstart in de maak. Het Nederlandse VDL en het Duitse Schmitz Cargobull lagen in polepositie voor een overname. Een dag later liggen de kaarten plots anders, met twee nieuwe overnamekandidaten: de West-Vlaamse zakenman Guido Dumarey en het Belgische investeringsfonds CIM Capital, opgericht door Marc Van Hool. Mogelijk zijn er nog meer geïnteresseerden, maar maken die zichzelf niet bekend. Wie wil en belooft wat?
Gezamenlijk bod: VDL en Schmitz-Cargobull
De aangestelde curator Jeroen Pinoy sprak maandagmiddag de verwachting uit dat Van Hool snel een doorstart kan maken. “We spreken over dagen, en niet over weken.” Pinoy verwees daarbij naar onderhandelingen met de Nederlandse busbouwer VDL Groep (Van Der Leegte) en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull.
VDL Groep en Schmitz Cargobull brachten in tandem een bindend bod uit op Van Hool. De eerste wil de bus- en touringcardivisie (‘coach’) van het bedrijf uit Koningshooikt overnemen, de tweede aast via zijn partnerbedrijf GRW op de trailerafdeling.
Zij stellen respectievelijk een tewerkstelling van 300 à 600 en 350 werknemers in het vooruitzicht, samen goed dus voor 650 à 950 medewerkers van de in totaal 2.500 mensen die in Koningshooikt hun baan verliezen door het faillissement van Van Hool.
VDL Groep is bij ons de bekendste van de twee. De industriële groep met hoofdzetel in Eindhoven is actief in negentien landen en telt vier grote afdelingen: toelevering (o.m. metaalbewerking en kunststof), autoassemblage (bekend van VDL Nedcar in het Nederlands-Limburgse Born), bussen (met een fabriek in Roeselare) en eindproducten (veersystemen, warmtewisselaars, dakkoffers enzovoort). VDL boekte in 2022 een gecombineerde omzet van 5,75 miljard euro, een nettowinst 298 miljoen euro en een cashflow van 399 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag van de groep.
Schmitz Cargobull is Europa’s grootste fabrikant van opleggers en aanhangwagens, opgericht in 1892. Het telt circa 6.900 werknemers, produceert per jaar ongeveer 60.000 voertuigen en draaide in het boekjaar 2021-2022 een omzet van 2,3 miljard euro. Het bedrijf verwierf in 2017 een belang van 39 procent in de Zuid-Afrikaanse producent van tankwagens en koeltrailers GRW. Het is via GRW dat Schmitz Cargobull een overnamebod op Van Hool doet.
Gezamenlijk bod: Guido Dumarey en ABC Bus Companies
VDL Groep en Schmitz Cargobull waren tot maandagochtend de enige bekende overgebleven kandidaat-overnemers, nadat de West-Vlaamse auto-industrieel Guido Dumarey zich had teruggetrokken. Maar maandag raakte bekend dat Dumarey, bijgenaamd ‘de bedrijvendokter’, een nieuw overnamebod had neergelegd.
Dumarey doet zijn overnamebod samen met de Amerikaanse verdeler van Van Hool, ABC Bus Companies Inc. Opmerkelijk is dat de familie Van Hool, via haar inmiddels ook failliet verklaarde holding nv Immoroc, een belang van 38,1 procent had in ABC.
De samenwerking tussen ABC en Van Hool dateert van 1987. Het Amerikaanse bedrijf maakte weliswaar 9,2 miljoen dollar verlies in het coronajaar 2021, maar had toen een behoorlijk eigen vermogen van 59 miljoen dollar.
Lees hieronder verder
Dumarey is de CEO van Dumarey Group, een producent van auto-onderdelen met vestigingen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, samen goed voor 3.000 werknemers en 1 miljard euro omzet.
De West-Vlaming aast op de bus- en touringdivisie van Van Hool is daarom een rechtstreekse concurrent voor VDL. Tegenover Trends Kanaal Z legde Dumarey vanochtend uit dat hij “alles wat coach is, de relatie met ABC” in Koningshooikt wil houden en de productie volledig in Noord-Macedonië.
Daarnaast maakt Dumarey zich sterk dat hij een derde meer banen kan behouden dan vandaag gegarandeerd door VDL Groep en Schmitz Cargobull. “Het gaat over banen op lange termijn, gegarandeerde jobs. Niet over jobs om nu producten af te werken”, zegt hij. (Lees meer)
Lees verder onder de foto
CIM Capital
Schmitz Cargobull kreeg op zijn beurt dinsdag concurrentie van een vierde kandidaat-overnemer. Het Antwerpse investeringsfonds CIM Capital doet een bod op de trailerdivisie van Van Hool. Dat heeft het zelf bevestigd aan Trends Kanaal Z.
Opvallend: CIM Capital werd een tiental jaar geleden opgericht door Marc Van Hool, een telg uit de familie achter de failliete busbouwer. Het investeringsfonds, waar ook ondernemer Marc Coucke en tv-figuur Tom Waes in participeren, staat bekend om het redden van bedrijven in moeilijkheden.
CIM Capital meent tegenover Schmitz Cargobull een voordeel te hebben door in te zetten op “een sterke verankering op lange termijn in Koningshooikt”. Het acht ook een behoud van “ongeveer 600 medewerkers realistisch”, zo klinkt het tegenover Trends Kanaal Z. Meer dus dan de 350 die Schmitz Cargobull vooropstelt.
Vakbonden vragen “ernstige vergelijking”
Het is niet duidelijk of de nieuwe biedingen een impact zullen hebben op de ambitie om een snelle doorstart te realiseren. Dat zal in de komende dagen duidelijk worden.
De socialistische vakbond ABVV Metaal vraagt alvast aan de curatoren om alle verschillende biedingen ernstig te vergelijken. “Er moet niet alleen met een financiële, maar ook met een sociale bril worden gekeken”, klinkt het dinsdagnamiddag. “De curatoren dragen de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk jobs te redden”, stelt het ABVV . “Zij hebben de toekomst van de maakindustrie in Vlaanderen mee in handen.”
Busbouwer Van Hool is failliet verklaard: wat nu?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier