Doccle: Weg met de papierberg
Doccle kiest voor digitalisering en gaat weg van de papieren cultuur. Het laat daarmee zelfs klanten stipter hun rekeningen betalen.
Elk jaar verzenden Belgische bedrijven een miljard documenten naar particulieren. De papieren verzending en de administratieve afhandeling kosten tussen 5 euro (voor de betaling van facturen) en 11 euro (voor de ondertekening van contracten). Door de omschakeling naar digitale alternatieven kunnen de gemiddelde kosten dalen tot zo’n 0,35 euro, berekent Bram Lerouge, general manager van Doccle. Via die coöperatieve, die bestaat uit veertien dienstverleners, kunnen klanten documenten ontvangen, bekijken, beheren, archiveren en betalen via een centrale web- of mobiele applicatie.
Doccle telt meer dan 600.000 gebruikers. De bedrijven en de organisaties die hun documenten via dat platform aanbieden, bevinden zich in uiteenlopende sectoren: telecomoperatoren, nutsbedrijven, banken, mutualiteiten of sociaal secretariaten. De stad Mechelen is de eerste lokale overheid die haar correspondentie digitaal verspreidt onder de inwoners. Sinds mei 2015 stelt ook het UZ Leuven zijn loonadministratie beschikbaar voor het personeel via Doccle. Op termijn wordt de dienstverlening uitgebreid naar de patiënten.
Digitale kluis
Het OLV Ziekenhuis Aalst-Asse-Ninove doet dat nu al. “Maandelijks verstuurt het duizenden facturen”, zegt Bram Lerouge. “Sinds een maand kunnen patiënten die betalen via Doccle. Hebben ze een vraag over een afrekening, dan kunnen ze die via een muisklik stellen. Bovendien worden alle facturen bewaard in een digitale kluis. Zo kan de patiënt na zijn behandeling het totaalpakket makkelijk bezorgen aan zijn hospitalisatieverzekering.”
Dat ook gezondheidsinstellingen de weg gevonden hebben naar digitalisering, heeft volgens Lerouge tal van voordelen. “Voor een gemiddeld ziekenhuis bedraagt de kostenbesparing 430.000 euro in vijf jaar. De papierberg wordt aanzienlijk kleiner. Omdat de facturen minstens zeven jaar gearchiveerd worden, is er geen risico op verlies. Patiënten ontvangen bovendien vijf dagen vóór de vervaldatum een automatische herinnering. Dat zou de kans op niet of te laat betalen sterk moeten verminderen”, hoopt Lerouge.
Nieuwe klanten
Intussen blijven nieuwe geïnteresseerden zich aanbieden. Vanaf 2016 zal Vanbreda Risk & Benefits via Doccle communiceren, en ook Aveve zal het platform gebruiken voor het bestelproces met zijn zaakvoerders. “Als Belgische onderneming willen we in eerste instantie bedrijven en organisaties uit Vlaanderen en Wallonië aantrekken. Maar het bedrijfsmodel is ook vlot toepasbaar buiten onze landsgrenzen”, hoopt Bram Lerouge. Voor 2015 verwacht Doccle een omzet van 4,5 miljoen euro.
Trends Business Tour
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier