D’Ieteren voelt de krimpende automarkt
D’Ieteren Group bevestigt de na het eerste kwartaal verhoogde vooruitzichten voor het boekjaar 2019. Vooral de hersteller en vervanger van autoruiten Belron is de sterkhouder van de beursgenoteerde holding. De Belgische automarkt doet het minder. De consument twijfelt, ook door de aanspelende regeringsvorming
De beursgenoteerde D’Ieteren Group is vooral bekend als invoerder van de merken van de Volkswagen Groep in België en als eigenaar van Carglass, dat autoruiten herstelt of vervangt. De holding boven Carglass is Belron.
Belron kende een omzetgroei met 8 procent (waarvan 5 procentpunt organisch), naar 2,1 miljard euro. De bedrijfswinst steeg zelfs met 56 procent, naar 228 miljoen euro. Het aantal klanten daalde weliswaar met 2 procent, naar 9,2 miljoen.
Vooral in Noord-Amerika ging de markt sterk vooruit. In Europa was er geen groei. In Duitsland, Frankrijk en Engeland kromp de markt zelfs. “Maar wij wonnen bijna overal marktaandeel”, zegt CFO Arnaud Laviolette. “Bovendien hadden we een betere mix, met grotere ruiten en grotere wagens. We boekten dus meer omzet per wagen. Er was ook een zeer sterke groei in de ruiten met sensoren, die veel omzet en winst opleveren”.
Belron doet het heel goed, en genereert bovendien veel cash. Hoewel Belron de voorbije jaren meer schuld op de balans nam, daalt de schuldgraad. “Die gaat snel naar beneden, ondanks de toename van schuld in absolute cijfers”, zegt Arnaud Laviolette. De CFO laat uitschijnen dat de schuldgraad van Belron eventueel weer omhoog kan. “De business doet het goed, dus we kunnen eventueel extra dividend uitkeren aan de aandeelhouders”.
Voor Belron heeft D’Ieteren Group “zeer optimistische vooruitzichten”. Vorige week kocht de onderneming nog TruRoad in de VS. De overname wordt betaald met de cash die Belron genereert. Het bedrijf, goed voor een omzet van 116 miljoen dollar, is vooral actief in regio’s waar Belron minder sterk staat.
Belgische automarkt krimpt
De Belgische autoverkoop daalde in het eerste halfjaar met meer dan 7 procent. D’Ieteren, de invoerder van de merken van Volkswagen Groep, kende een volumedaling met 2,3 procent tot 71.517 wagens. En deed het dus beter dan de markt. De omzet ging weliswaar 3 procent achteruit naar 2 miljard euro, onder meer door een daling van de verkoop van Porsche, door een probleem met de leveringen. CEO Francis Deprez nuanceert. De eerste jaarhelft van 2018 kende een recordverkoop. “Maar het is een markt met twee gezichten. Bij de private consumenten merken we een daling met 13 procent, terwijl de bedrijvenmarkt nog lichtjes groeide. Bij de particulier is er veel onzekerheid. Er zijn veel vraagtekens over de fiscale regimes, want welke regering krijgen we? Bovendien blijft er veel onduidelijkheid over de uitstootnormen. Het jaar 2019 wordt wellicht vergelijkbaar met 2016. We verwachten een verkoop van circa 520.000 wagens”.
De verkoop van Audi bleef stabiel. “We zouden meer Audi’s kunnen verkopen, maar we krijgen de gevraagde modellen niet van de fabrieken”, zegt CFO Arnaud Laviolette. D’Ieteren Auto haalde een omzet van 1,94 miljard euro, en een bedrijfswinst van 81 miljoen euro (-8,1%). De tweede jaarhelft zou beter worden, ook voor de hele automarkt. “We verwachten voor 2019 een krimp van 5 procent voor de hele markt”.
De verkoop van de wagens met alternatieve energie (elektrisch, hybride) blijft beperkt, wegen een gebrek aan schaalgrootte. Maar D’Ieteren Groep benadrukt dat de Volkswagen Groep een “indrukwekkend” aantal elektrische modellen op stapel heeft staan.
In juni werd de afsplitsing bekendgemaakt van D’Ieteren Auto. CEO Francis Deprez vindt het een logische zet. “We zijn als holding wettelijk volledig gemengd met die operationele zaken. We moeten als holding soms onze handtekening zetten onder heel concrete dingen. D’Ieteren Auto is een geheel van zeer verscheiden activiteiten: invoer van wagens, carrosserieën, laadpalen. Een afsplitsing kan ook leiden tot een grotere professionalisering van D’Ieteren Auto”.
D’Ieteren volgt de auto-afdeling op met een maandelijkse rapportering. “Bovendien bestaat de balans van de holding hoofdzakelijk uit de balans van D’Ieteren Auto, plus één miljard euro cash. Is dat wel zinvol?”, voegt CFO Arnaud Laviolette eraan toe.
Nieuwe investering
Voor die 1 miljard euro zoekt de onderneming al geruime tijd een nieuwe investering. “We kijken naar kansen, maar overnames worden vandaag duur betaald”, vindt Arnaud Laviolette.
“We kijken naar grote groepen van sectoren”, vervolgt CEO Francis Deprez. “Mobiliteit, transport, dat is evident door de geschiedenis van onze onderneming. Daar kijken we al jaren naar. Maar ook zakelijke dienstverlening is een aandachtspunt. Belron is zo’n voorbeeld, dienstverlening rond herstel en vervanging van autoruiten. Een nieuwe investeringstak wordt eventueel industriële bedrijven. Er wordt vandaag op een totaal andere manier nagedacht over produceren en recycleren, hoe producten bij de klanten komen. Daar zijn we minder vertrouwd mee. We willen onze portefeuille dus uitbreiden. We hebben de investeringscriteria duidelijk gedefinieerd. We zijn aan een loopwedstrijd over lange afstand bezig. Daarvoor heb je een goede opwarming en fysieke conditie nodig”.
Voorlopig start D’Ieteren Group daarom met een inkoopprogramma van eigen aandelen. Daarvoor wordt 150 miljoen euro uitgetrokken. “We hebben een heel goede kaspositie”, zegt CFO Arnaud Laviolette. “Die 150 miljoen euro wordt opgevangen door de vrije kasstromen die we genereren. Het inkoopprogramma zal de markt ook niet echt verbazen. Tijdens de algemene vergadering in juni werden er al vragen over gesteld. De ingekochte aandelen zullen we vernietigen. Wij vinden dat een efficiënte manier om in ons bedrijf te investeren”.
‘Warm en diepmenselijk’
Voor CEO Francis Deprez was het zijn vuurdoop als CEO van de groep. De 54-jarige West-Vlaming werkt sinds 2016 bij de onderneming, en was tot nu vooral verantwoordelijk voor eventuele grote overnames. Gewapend met een MBA van Harvard, werkte Deprez vijftien jaar bij McKinsey. Begin juli werd hij CEO bij D’Ieteren Group. “Een warm en diepmenselijk bedrijf. Met de familie die al zeven generaties aan het roer staat. Ik leid dit bedrijf samen met mijn copiloot Arnaud Laviolette. We zijn, zo je wil, partners in crime. Wat is onze ambitie? Het potentieel van deze groep ten volle ontplooien. Ik wil een sterker en uitmuntend D’Ieteren. Ook door de verdere ontwikkeling van de bestaande activiteiten”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
D'Ieteren Group
-
Maatschappelijke zetel:
Bruxelles
-
Sector:
Auto's, verkoop en garages
-
Toegevoegde waarde:
1310691