Delhaize trekt 2 miljoen per jaar uit voor ‘100 procent Belgisch’ varkensvlees

© istock

Retailer Delhaize pakt uit met een nieuw kwaliteitslabel dat varkensvlees meer in de markt moet zetten en vooral de varkenstelers een flinke zet in de rug moet geven.

Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) ondersteunde het initiatief met haar aanwezigheid bij de voorstelling in het West-Vlaamse Varsenare.

Alle verse varkensvlees dat voortaan in de rekken komt bij Delhaize, zal ‘100 procent Belgisch’ zijn. Het krijgt het logo ‘Beter voor iedereen’ mee. Delhaize belooft dat het vlees afkomstig is van ‘varkens die gevoed zijn met een evenwichtige en plantaardige voeding rijk aan natuurlijke Omega 3’.

De meerkost voor de landbouwer, 2,59 euro per varken, wordt terugbetaald door Delhaize. De retailer zal per varken nog een euro extra betalen, waarmee hij naar eigen zeggen de landbouwers die al jarenlang een lage prijs krijgen voor hun vlees, wil steunen. Het gaat om een investering van ongeveer 2 miljoen euro per jaar. “Dit type samenwerking is uniek in België.

Delhaize stimuleert innovatie en differentiatie, brengt meerwaarde voor de varkensboerderij en consumenten en helpt zo mee bouwen aan een duurzame toekomst”, klinkt het. Een andere retailer, Colruyt, kondigde eind september aan dat hij de aankoopprijs van varkens gedurende twee maanden zou blokkeren ‘om ademruimte te creëren voor de Belgische varkensboeren’. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content