Stijn Fockedey
‘De tv-zenders hebben geen enkel excuus meer om de afkalvende populariteit van tv bij jongeren niet aan te pakken’
De Europese Commissie keurt de instap van Telenet in De Vijver – eigenaar van de commerciële zenders Vier en Vijf – goed. De tv-zenders en operatoren hebben nu geen enkel excuus meer om samen de afkalvende populariteit van televisie bij jongeren aan te pakken.
Ongeveer een jaar geleden bond Telenet de kat de bel aan: tv-kijkend Vlaanderen vergrijst sneller dan de bevolking in het algemeen. De gemiddelde leeftijd van de Vlaamse tv-kijker is 52,6 jaar, de mediaan van de bevolking ligt op 40 jaar. Het traditionele Vlaamse medialandschap bedient volgens Telenet de kijker niet meer zo goed als vroeger. Dat was niet de reden voor de instap in De Vijver, maar vooral een argument om de eis voor hogere vergoedingen aan de zenders af te blokken. Telenet stort een deel van zijn inkomsten door aan de zenders. Maar vooral Medialaan (vtm, 2BE) wou boter bij de vis, als compensatie voor de populariteit van uitgesteld kijken en het massaal doorspoelen van reclame. Het conflict tussen Medialaan en Telenet heeft voor meer dan een jaar de sector verlamd, samen met de instabiele aandeelhouderssituatie bij De Vijver.
‘De tv-zenders hebben geen enkel excuus meer om de afkalvende populariteit van tv bij jongeren niet aan te pakken’
Beide moeilijke dossiers zijn nu afgesloten. De sector kan weer vooruitkijken, maar het titanenwerk moet nog beginnen. In de VS imploderen de kijkcijfers van de tv-zenders, vooral diegene die zich op jongeren richten. Mediabedrijven zoals Viacom, bekend van MTV, kondigen herstructureringen aan.
Als de zenders en de operatoren de situatie op zijn beloop laat, dan doet zich krek hetzelfde voor in Vlaanderen. Een hele generatie jongeren zal zijn gading niet langer vinden op de klassieke zenders, maar wel op Youtube en Netflix. Diezelfde jongeren zullen ook veel minder geneigd zijn om zich te abonneren op betaalkanalen van de operatoren en hun toevlucht zoeken in illegaal downloaden. Dat is voor niemand in de sector goed. De oplossing ligt daarom niet alleen in tv-programma’s op maat van jongeren, maar ook in nieuwere vormen van distributie. Denk aan abonnementsformules à la Netflix, die meer aansluiten bij een modern mediagebruik.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier