De Lijn sluit moeilijk financieel jaar in evenwicht af
In tegenstelling tot 2011, toen 19 miljoen euro verlies geleden werd, sloot De Lijn het voorbije jaar af in evenwicht.
De Lijn heeft in 2012 door besparingen en het genereren van extra inkomsten een dreigend tekort van 60 miljoen euro afgewend. De kostendekkingsgraad werd conform de beheersovereenkomst met circa 0,5 procent verhoogd.
De Lijn bespaarde in 2012 door invoering van een wervingsstop (behalve voor kritische functies). Het aantal werknemers daalde hierdoor van 8.565 tot 8.307. Naast besparingen op energie werd een aantal laagbezette ritten geschrapt. Het aantal voertuigkilometer daalde hierdoor met 3,6 procent. Er werden nieuwe inkomsten gegenereerd door 16 procent meer reizigers (1,73 miljoen) te controleren. De reclamevoering op bussen haalde een recordomzet van 10 miljoen euro. Het aantal verkochte sms-tickets steeg van 3,1 tot 5,6 miljoen.
Minder sterke daling reizigers
Het aantal reizigers (-0,9 procent) nam vorig jaar minder sterk af dan de voertuigkilometers, wat er volgens directeur-generaal Roger Kesteloot op wijst dat op doordachte wijze bespaard werd in het busaanbod. De daling van het aantal reizigers situeert zich vooral bij de groep die gratis reist en was meer bepaald het gevolg van de verstrenging van de voorwaarden voor de DINA-abonnementen (voor wie zijn autoplaat inlevert) en VDAB-Jobpas die gerichter wordt toegekend.
2013 wordt volgens Kesteloot een jaar van stabiliteit zonder nieuwe ingrijpende wijzigingen in het aanbod, “al valt bijsleutelen her en der niet uit te sluiten”. De kostendekkingsgraad zal ook dit jaar worden verhoogd. Hij wou hier evenwel geen percentage op plakken.
Werken aan een betere klantentevredenheid
In 2013 wil De Lijn vooral werken aan een betere klantentevredenheid want uit een enquête eind vorig jaar blijkt dat het ‘algemeen gevoel’ dat de reiziger heeft over De Lijn verslechterde. Op 1 juni stijgen de tarieven zoals bekend met gemiddeld 1,9 procent.
De intrede in oktober vorig jaar van De Lijn op de sociale media Facebook en Twitter verloopt intussen zeer succesvol. Momenteel heeft de vervoersmaatschappij al 7.800 volgers op Facebook en bijna 6.000 op Twitter. De Lijn wil via deze kanalen haar klanten onder meer informeren over onverwachte wijzigingen in het busaanbod. De reizigers kunnen op die manier ook zelf dingen aankaarten. De eind 2011 gelanceerde app voor smartphones inzake reisinfo werd intussen al 340.000 keer gedownload.
Wifi op voertuigen
De Lijn experimenteert momenteel nog met andere technologische snufjes. Zo werden reeds succesvolle testen uitgevoerd met Wifi op voertuigen. Er wordt momenteel gezocht naar manieren om het systeem uit te breiden.
Er wordt ook nog steeds gewerkt aan de invoering van een chipkaart waarmee ook bij andere vervoersmaatschappijen betaald kan worden. Dit project heeft echter vertraging opgelopen en Kesteloot waagde zich niet aan een datum van invoering. De bussen zullen hiertoe worden uitgerust met computers die ook zullen worden ingezet bij de toekomstige beïnvloeding van verkeerslichten. (Belga/TE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier