De eigenzinnigheid van Southwest Airlines
Het is crisis in de luchtvaart, maar de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines blijft het goed doen dankzij hun eigenzinnige koers. Wat kunnen bedrijven leren van Southwest?
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Volg niet slaafs wat de anderen doen
Prijsbreker Southwest Airlines, dat de marktleider is in de VS voor binnenlandse vluchten, besloot niet grondig te reorganiseren zoals veel andere maatschappijen. Southwest wilde het verschil maken door een goede dienstverlening voor korteafstandsvluchten, iets wat voor onmogelijk werd gehouden in de sector.
Kleine teams met een goede coördinatie tussen de partners
In de luchtvaart is het cruciaal om vliegtuigen snel na de landing weer te laten vertrekken. Dat verhoogt het rendement van de toestellen en van de onderneming, maar is niet makkelijk omdat heel wat bedrijven moeten samenwerken. De luchtvaartmaatschappij hangt immers af van partners die zorgen voor het schoonmaken van het vliegtuig, de catering, de bagagebehandeling of het tanken. Southwest slaagde erin zijn vliegtuigen snel te laten opstijgen dankzij het personeelsbeleid dat het werk zo organiseerde dat werknemers elkaar helpen, er sterk rekening wordt gehouden met de mensen in het team, maar tegelijk heel efficiënt wordt gewerkt.
Ken de job van je collega’s
Een goede organisatie op het werk ontstaat doordat werknemers niet enkel hun eigen baan, maar ook goed weten wat hun collega’s en partners buiten het bedrijf doen. Belangrijk daarbij is conflicten te zien als een opportuniteit om kennis te delen en de nadruk te leggen op het team in plaats van op het individu.
Bron: Ondernemers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier