‘De digitale revolutie is nog maar begonnen’

© Thomas Sweertvaegher
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

Binnenkort wordt uw auto bestuurd door Google, brengt Amazon de boodschappen aan uw deur en studeren jongeren via het internet. “Men beseft nog steeds te weinig hoe snel en ingrijpend de wereld verandert”, zegt IT-expert Peter Hinssen. “En we staan nog maar aan het begin van de digitale revolutie.”

Binnenkort wordt uw auto bestuurd door Google, brengt Amazon de boodschappen aan uw deur en studeren jongeren via het internet. “Men beseft nog steeds te weinig hoe snel en ingrijpend de wereld verandert”, zegt IT-expert Peter Hinssen. “En we staan nog maar aan het begin van de digitale revolutie.”

Een kerkhof van bedrijven. Dat heb je eigenlijk in handen met een smartphone of een tablet. De apps, programma’s die op die toestellen staan, zijn vaak het enige wat nog rest van zaken die decennialang zijn meegegaan: postkantoren, platenzaken, boekwinkels, krantenkiosken. Digitalisering degradeert ze allemaal tot nichespelers. En dat gaat almaar sneller. Gps-toestellen hebben nog maar net de stratenatlassen uit de auto geweerd, en worden nu al op hun beurt antieke elektronica door de opkomst van navigatie-apps en de ingebouwde gps-functionaliteit van smartphones en tablets.

Wie denkt dat het in België allemaal wel niet zo’n vaart zal lopen, vergist zich schromelijk. In 2013 zal waarschijnlijk een op de twee Belgen een smartphone hebben. De penetratie van tablets gaat nog harder. Die digitale Zwitserse zakmessen zullen nog meer bedrijven en activiteiten vervangen. “Het is een verschuiving die niet van op de ene dag op de ander is gebeurd, maar ze verloopt erg snel. Sommige bedrijven zullen zich heel snel moeten bezinnen over welke toegevoegde waarde ze nog bieden in die nieuwe wereld”, meent Peter Hinssen.

De oprichter en voorzitter van Accross Technology, dat strategisch IT-advies verleent, gaf de voorbije jaren in de wereld lezingen over hoe al die technologische veranderingen de wereld transformeren. Twee jaar geleden schreef Hinssen met ‘Digital is het nieuwe normaal’ ook al een boek over dat thema. De komende maanden zet hij die lezingen even op een lager pitje. “Ik wil het aantal verre reizen beperken en even wat gas terugnemen. Mogelijk begin ik aan een nieuw boek. Ik ben enorm gefascineerd door de versnelling van de digitale revolutie en door hoe dat de levenscyclus van bedrijven verkort. Een bedrijf als Microsoft leek tot voor kort onaantastbaar, maar het heeft de opkomst van smartphones en tablets gemist.”

Zijn bedrijven voorbereid op die verdere digitalisering?

Peter Hinssen: “Neen. De meeste bedrijven worstelen daar enorm mee. Vorig jaar was ik bij Harper Collins, een van de grootste zes uitgevers ter wereld. De helft van zijn omzet zit in elektronische boeken. De helft! In enkele jaren hebben e-readers en tablets voor die verschuiving gezorgd. Papieren boeken zullen niet verdwijnen, maar e-boeken zullen de dienst uitmaken, ook hier in Vlaanderen.


Soms slagen bedrijven er toch in om nieuwe technologieën te boycotten?

Peter Hinssen: “Natuurlijk kunnen ze dat proberen tegenhouden. In verleden hebben bestaande bedrijven al nieuwe technologie tegengewerkt. Maar er zal wel altijd ergens een speler zijn die volop voor innovatie kiest. Als dat de beste oplossing is, zal de consument uiteindelijk de balans in de richting van nieuwe technologie doen overhellen. Dan zullen zelfs die grote conservatieve spelers hun heilige huisjes moeten slopen om te overleven. Niet alleen het bedrijfsleven, ook onderwijs en andere domeinen zullen moeten veranderen.”

Is het niet logisch dat bedrijven van nature terughoudend zijn? Investeringen in nieuwe technologie draaien vaak faliekant uit en kelderen soms bedrijven.

Peter Hinssen: “Bedrijven zullen verkeerde keuzes blijven maken of te vroeg op een nieuwe technologie inzetten of te lang wachten. Maar ze moeten zich aanpassen aan die steeds snellere innovatiecycli. Het probleem bij traditionele bedrijven is dat ze meteen een allesomvattende oplossing willen en daarvoor enkel denken in termen van grote stalinistische projecten. Die mogen dan niet mislukken en kosten dubbel zoveel als gebudgetteerd. De ontwikkeling duurt ook veel te lang. Ze moeten denken zoals start-ups in Silicon Valley. Die zijn constant aan het experimenteren. In een eerste fase gebeurt dat kleinschalig. Ook traditionele bedrijven zullen zo moeten werken, maar de meeste hebben nog een enorme weg af te leggen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content