De Belgische luchtvaart is een groeibusiness
België bouwt zelf geen vliegtuigen of raketten. Maar elke Airbus, Boeing of Ariane-raket bevat wel belangrijke onderdelen die door Belgische bedrijven zijn gemaakt. De sector is 1 miljard euro waard.
België bouwt zelf geen vliegtuigen of raketten. Maar elke Airbus, Boeing of Ariane-raket bevat wel belangrijke onderdelen die door Belgische bedrijven zijn gemaakt. De sector is 1 miljard euro waard.
De vloer achteraan. Het landingsgestel. De vleugelneuzen, de straalmotoren. In al die onderdelen van de Airbus A-380, het grootste burgerluchtvaarttoestel ter wereld, zit technologie van Belgische ondernemingen.
Asco uit Zaventem fabriceert ‘flaps’, die helpen bij het stijgen en het landen van vliegtuigen. Vorig jaar boekte de onderneming een omzet van 272 miljoen euro; dit jaar wordt een groei met een vijfde verwacht. De onderneming van gedelegeerd bestuurder Christian Boas bouwt onderdelen “voor elke vliegtuigbouwer die toestellen met meer dan vijftig zitjes voor de burgerluchtvaart maakt”.
Maar België is ook met andere spelers zoals Sonaca, Sabca en Techspace Aero nadrukkelijk aanwezig in de luchtvaartindustrie. Volgens Agoria draaide de sector in 2011 bijna 1 miljard euro omzet, via meer dan zestig ondernemingen, goed voor 6500 banen.
Ook de Vlaamse luchtvaartindustrie ziet gouden bergen. Liefst 22 Vlaamse ondernemingen trekken half juni naar het mekka van de Europese luchtvaart, de beurs van Le Bourget nabij Parijs. “De luchtvaart zal blijven groeien”, verwacht Guy Putman, de algemeen directeur van de Vlaamse lobbygroep voor de luchtvaart Flemish Aerospace Group (FLAG). “De komende dertig jaar worden 32.000 vliegtuigen gebouwd”. (W.R., R.V.A.)
Het volledige luchtvaartdossier leest u donderdag in Trends.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier