De auto-industrie staat voor een zwaar jaar
De prognoses voor de autosector in België gaan van ‘een rampjaar’ tot ‘een uitdagend jaar’. Als in België in 2013 meer dan een half miljoen wagens worden gemaakt, zal de sector al heel gelukkig zijn.
De prognoses voor de autosector in België gaan van ‘een rampjaar’ tot ‘een uitdagend jaar’. Als in België in 2013 meer dan een half miljoen wagens worden gemaakt, zal de sector al heel gelukkig zijn.
Het pessimisme is uiteraard vooral een gevolg van de mokerslag in Genk. De Ford-fabriek sluit er in 2014. Als de productie volgend jaar kan worden hervat, na afrondende gesprekken in het kader van de wet-Renault, kan de totale Belgische productie van personenwagens nog boven het half miljoen klimmen. Dat is dan ongeveer evenveel als de 504.000 geproduceerde wagens in 2012. Maar minder dan in 2011, met 563.000 exemplaren.
Er blijven in België nog twee grote assemblagebedrijven over. De toekomst voor Audi in Brussel en Volvo Cars in Gent wordt vrij optimistisch ingeschat. Voorzichtigheid is echter geboden, want dat werd eind vorig jaar ook over Ford Genk gezegd. “We geven nooit productieprognoses voor het volgende jaar”, meldt Mark De Mey, woordvoerder in Gent. “Maar we stellen ons voorzichtig op en rekenen op een lager volume dan in 2012.” Het voorbije jaar bouwden de 5000 werknemers van Volvo Cars in Gent 258.000 wagens. Dat was minder dan initieel voorzien, maar het blijft goed voor het op een na beste jaar. Alleen 2011 was beter, met een productie van 266.000 wagens.
Er is ook goed nieuws
Audi Brussels produceerde dit jaar 122.840 A1’s. “De auto kent meer succes dan verwacht”, verklaart woordvoerder Christine Germain. “Het doel was een productie van 120.000 wagens. Maar met overuren hebben we er meer gebouwd.” Ook voor 2013 verwacht de Duitse bouwer van premiumwagens geen verslapping van de markt. Het productiedoel blijft onveranderd op 120.000. Bij Audi Brussels werken nu 2511 mensen. De voorbije twee jaar er 333 aangeworven.
Niets dan goed nieuws dus bij Audi Brussels. Maar Bert Mons, hoofd van de cel automobiel bij de technologievereniging Agoria, verwacht toch een uitdagend jaar. De recessie dwingt de consument de hand op de knip te houden. Dat kan een impact hebben op de autoproductie.
De Wereld in 2013
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier