Davignon: Geen ontslagen bij herstructurering Brussels Airlines
Volgens voorzitter van de raad van bestuur Etienne Davignon komt er bij Brussels Airlines wel een herstructurering, maar zal dat zonder jobverlies gaan. Het personeel vreest dat er 700 banen zullen sneuvelen.
Bij het personeel van Brussels Airlines nam eerder de onrust toe, nadat de onderhandelingen over het herstructureringsplan tussen bonden en directie werden opgeschort. De werknemers vreesden dat er 700 banen zouden sneuvelen, meldden bronnen bij het Franstalige zakenblad Trends-Tendances.
Aanvaardbare voorwaarden
Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, sprak de geruchten over een herstructurering bij Brussels Airlines echter tegen op de RTBF.
“Als je de herstructurering onvermijdelijk koppelt aan het automatische verlies van jobs, antwoord ik duidelijk neen. Als je nu spreekt van aanpassingen die de toekomstige ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij moeten garanderen, binnen aanvaardbare voorwaarden voor het bedrijf en voor het personeel, dan antwoord ik ja”, zei Davignon. Hij voegde eraan toe dat de gevolgen van die aanpassingen besproken zullen worden met het personeel.
100 piloten weg
De onderhandelingen tussen vakbonden en directie over het herstructureringsplan ‘Beyond 2012-2013’ werden ongeveer een jaar geleden opgestart. Nu de onderhandelingen zijn opgeschort vrezen de werknemers voor een ‘sociale ramp’, aangezien het management van plan zou zijn het herstructureringsplan ‘eenzijdig’ door te drukken. Volgens bronnen bij Trends-Tendances verliezen daardoor mogelijk 80 tot 100 piloten hun baan. Brussels Airlines heeft in totaal 500 piloten in dienst .
Maar niet alleen de piloten zouden worden geviseerd. Andere bronnen spreken van een ontslagronde, waarbij 20 procent van het volledige personeelsbestand (3.500 werknemers) zijn baan zou verliezen als gevolg van het herstructureringsplan.
Verlies loopt op
Oorzaak van het herstructureringsplan bij Brussels Airlines moet onder meer worden gezocht bij de agressieve concurrentie van low cost luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair en EasyJet. Bovendien kampt het Europese luchtverkeer met de kwalijke gevolgen van de economische crisis. Het intercontinentale verkeer daarentegen presteert wel goed. Zo stemmen de vluchten van Brussels Airlines naar Afrika overeen met 30 procent van de totale omzet van de luchtvaartmaatschappij.
Brussels Airlines, dat vorig jaar een verlies van 84 miljoen euro in de boeken schreef, zou het tekort dit jaar zien oplopen tot 100 miljoen euro. Om verdere verliezen in te dammen ziet de directie zich genoodzaakt een aantal vluchten te schrappen en te snoeien in het personeelsbestand. Vast staat dat de tijdelijke contracten van 160 leden van het cabinepersoneel – tot eind oktober – niet worden verlengd.
Vliegtuigen schrappen
Maar de optie om de vluchten van 2 Boeing- en 10 Avro-toestellen binnen het Europese luchtruim te schrappen, zou veel zwaarder wegen op het personeelsbestand. Als die maatregel wordt doorgedrukt, komen bij Brussels Airlines meer dan 700 banen in gevaar. (Trends-Tendances/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier