Corruptieonderzoek tegen AB InBev in India
De Amerikaanse beurswaakhond SEC voert een onderzoek naar eventuele corruptie in de Indiase filialen van AB InBev. De brouwer heeft het niet onder de markt in India.
De Amerikaanse beurswaakhond SEC voert een onderzoek naar eventuele corruptie in de Indiase filialen van AB InBev. De brouwer heeft het niet onder de markt in India.
In het jaarverslag dat AB InBev heeft neergelegd bij de Amerikaanse beursautoriteiten meldt de brouwerijgroep dat de Amerikaanse beurswaakhond SEC een onderzoek voert bij haar Indiase volle dochter Crown Beers in Hyderabad en bij de joint venture InBev Indian International Private Ltd. In 2007 sloot AB InBev een joint venture met de Indiase groep RKJ. Die brouwt sinds 2009 Budweiser onder licentie.
AB InBev meldt dat het zijn volle medewerking verleent aan het onderzoek. De Indiase markt is geen pretje voor de brouwer. Sinds de aankondiging van de samenwerking met RKJ werd het opvallend stil rond de Indiase groeiplannen van de wereldbrouwer.
Het BRIC-land is potentieel een bijzonder interessante markt. De productiecapaciteit bedraagt circa 18 miljoen hectoliter, de consumptie klokte vorig jaar af boven 14 miljoen hectoliter. Maar de praktijk valt minder riant uit, met een consumptie van twee liter per hoofd. In China bijvoorbeeld bedraagt die 36 liter per hoofd, in Japan 48 liter. Bovendien zijn de wetgevingen in de diverse Indiase deelstaten verschillend, wat het werken moeilijker maakt.
Het meest enthousiast over India is Heineken, het nummer drie in de wereld. In een joint venture met United Breweries is het de marktleider, met 50 procent van de markt. Het lokale merk Kingfisher heeft een sterke positie. Maar ook het luxemerk Heineken wordt sinds augustus 2011 in India gebrouwen en het groeit er met dubbele cijfers. In een presentatie van september vorig jaar schatte Heineken de groei van luxemerken in India op 3,3 miljoen hectoliter tot 2020.
De op één na grootste wereldbrouwer, SABMiller, is ook het nummer twee in India. Maar de uitvoerende voorzitter Graham Mackay liet al eens optekenen dat Indiërs een moeilijke relatie hebben met bier. Carlsberg noemt zich het nummer drie in India, met 7 procent van de markt. Het voorbije jaar klommen de volumes van de Deen, het nummer vier wereldwijd, voor het eerst boven het miljoen hectoliter in India. Carlsberg mikt vooral op de premiummerken Carlsberg en Tuborg.
Hoeveel AB InBev verkoopt in India, is niet helemaal duidelijk in het jaarverslag. AB InBev meldt zelf dat het twee procent marktaandeel heeft. De eigen brouwerij in Hyderabad is wellicht goed voor amper 200.000 hectoliter. Maar de joint venture met RKJ brouwt dus Budweiser onder licentie. En ook de wereldwijde marktleider mikt hoofdzakelijk op het premiumsegment.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier