Colruyt Group werkt aan nieuwe winkelformule
Colruyt Group lanceert dit jaar nog Cru, een nieuwe winkelformule. Jean-Pierre Roelands, directeur winkelconcepten ziet zijn geesteskind steen voor steen groeien in Overijse. Cru moet “de relatie van de klant met zijn voeding herstellen”.
De grote 18de-eeuwse hoeve in Overijse is nu nog één grote werf, maar Jean-Pierre Roelands ziet de eerste vestiging van Cru al helemaal voor zich: waar de koffiebranderij komt, waar de hammen zullen drogen, waar de klant eventjes kan verpozen en al van zijn aankopen kan genieten. Cru wordt geen klassieke supermarkt, maar ook geen traditionele horecazaak. Vergelijk het met een overdekte markt met ambachtelijke producten. Het is de eerste nieuwe formule die Roelands voor Colruyt Group ontwikkelt, nadat hij anderhalf jaar geleden is benoemd tot directeur winkelconcepten.
“Wie boodschappen doet, is vaak gehaast”, licht Jean-Pierre Roelands toe. “Bij Cru draait het om kwaliteit en ‘kwali-tijd’. Klanten mogen hier hun tijd nemen en worden op maat bediend. Je zal hier schorseneren vinden die recht uit de grond komen, die al schoongemaakt en gekookt zijn, met of zonder saus. Er komt een tiental eilandjes, met artisanale producten die we zo veel mogelijk ter plaatse produceren of afnemen van ambachtelijke leveranciers. We zouden natuurlijk ook kunnen werken met de koffie die voor de Colruyt-supermarkten wordt geproduceerd. Maar we zullen hier onze eigen koffiebonen branden. Er komt ook een eigen bier, en vlees van een speciaal voor ons gekweekt varkensras. We willen hier de relatie met voeding herstellen. Het hoeft niet per se bio en lokaal geproduceerd zijn, al is dat zeker een pluspunt. Het moet in de eerste plaats lekker en gezond zijn. Met Cru willen we inspelen op de drang naar authenticiteit. Dat is een klantenbehoefte waarop Colruyt Group nog niet inspeelt. Cru kan perfect bestaan naast de Colruyt-supermarkten, waar we op de prijs blijven spelen.”
‘Dit is nog niet af’
In november opent Cru in Overijse. Er zullen dertig mensen werken. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Jef Colruyt heeft de site zelfs ‘energetisch laten zuiveren’ door een spiritueel vertrouwenspersoon. “Ooit was dit een nachtclub”, zegt Roelands. “Het was nodig de negatieve herinneringen te verdrijven (lacht). We hebben hoge verwachtingen, we hopen natuurlijk dat het een grand cru wordt. Daarvoor reken ik ook op onze klanten en onze partners. Ik geloof sterk in cocreatie, samen aan een verhaal bouwen. We zoeken ook nog medewerkers met passie voor dit verhaal, die mee hun stempel willen drukken op Cru. Dit is nog niet af voor mij. Het is de bedoeling het concept te verfijnen en het later voort uit te rollen.”
“Financiële details geven we niet, maar het is duidelijk dat we meer dan een paar honderdduizend euro’s investeren. We willen er het maximum uithalen en dan moet je durven. Geloven in de dingen die je doet, is een van de kernwaarden van Colruyt. Anders wordt het nooit een succes. En mislukkingen horen daar bij. Mocht het hier fout gaan, dan is een stuk van de investeringen nog te recupereren. Het blijft een mooie herenboerderij.”
Roelands werkt al meer dan veertig jaar bij de retailer uit Halle. Onder de in 1994 overleden topman Jo Colruyt schopte hij het in 1987 tot commercieel directeur. Ook onder opvolgers Jef en Frans Colruyt bekleedde Roelands die sleutelpositie. Hij is een van de architecten van het succesverhaal van de retailer uit Halle. “Na 26 jaar voelde ik dat de tijd rijp was om de fakkel door te geven”, zegt hij. “Ik was enorm vereerd toen Frans (verantwoordelijk voor de retailactiviteiten van Colruyt Group, nvdr) mij vroeg in een nieuwe functie na te denken over hoe het bedrijf kan anticiperen op maatschappelijke veranderingen. Het idee van Cru sudderde toen al meer dan tien jaar in mijn hoofd. Nu is het tijd om ervoor te gaan.”
Lees het volledige interview met Jean-Pierre Roelands deze week in Trends
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier