‘Colruyt blijft goedkoopste supermarkt’
Retailer Colruyt blijft nog steeds de goedkoopste supermarkt, maar de voorsprong wordt kleiner. Dat blijkt uit de jaarlijkse prijsenquête van Test-Aankoop.
Colruyt blijft volgens de enquête van de consumentenorganisatie de absolute prijskraker in ons land, zowel voor merkproducten als voor eersteprijsproducten, meer bepaald van zijn merk Everyday.
Dit jaar wordt de afstand met de concurrenten evenwel kleiner. Twee buurtwinkels, Red Market van de Delhaize-groep en Okay van de Colruyt-groep, volgen in het kielzog.
De buurtwinkel Red Market volgt op een neuslengte voor de merkproducten, voor eersteprijsproducten is dat Okay. Smatch blijkt het duurst op het vlak van merkproducten.
Bij de eersteprijsproducten bezet de Colruyt-groep de volledige top-3, met drie van zijn supermarktketens -Colruyt, Okay en Eurospar- die het voordeligst zijn. De discountsupermarkten Aldi en Lidl blijken in die categorie respectievelijk 20 en 23 procent duurder.
Test-Aankoop heeft ook de prijzen van de huismerken, die Colruyt niet heeft, met elkaar vergeleken. In dat segment voert Leader Price, dat enkel in Wallonië winkels heeft, het klassement aan. Albert Heijn, de Nederlandse supermarktketen die dit voorjaar zijn eerste Belgische vestiging opende in het Antwerpse, is tweede en is 10 procent duurder. Carrefour volgt op plaats drie en is 20 procent duurder.
Test-Aankoop noteerde in het voorjaar 117.000 prijzen uit de voornaamste productcategorieën in bijna 700 supermarkten. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier