Co-CEO Marc Zwaaneveld over het faillissement van Van Hool: ‘Het erfrechtelijke geschil heeft ons herstelplan onmogelijk gemaakt’
“Dit is een dag waar je echt niet vrolijk van wordt. Na 77 jaar verdwijnt met Van Hool een iconisch merk van de Vlaamse maakindustrie.” De taak van co-CEO Marc Zwaaneveld zit erop. “Het waren tweeënhalve zeer zware maanden. Van de 2.500 werknemers blijven er 650 tot 950. Dat is ongelooflijk weinig.”
Afgelopen vrijdag vroeg zowel de werkmaatschappij nv Van Hool als de holding nv Immoroc het faillissement aan. Op maandag 8 april werd het faillissement aanvaard door de rechtbank van koophandel in Mechelen. Co-CEO Marc Zwaaneveld en curator Jeroen Pinoy gaven meer uitleg bij wat er nu te gebeuren staat bij de voertuigenfabrikant.
Er zijn twee kandidaat-overnemers, de Nederlandse industriële groep Van der Leegte en de Duitse producent van industriële opleggers Schmitz Cargobull.
MARC ZWAANEVELD. “Voor ons is het heel belangrijk dat de twee kandidaten voldoende slagkracht hebben. Ze kunnen voldoende financiële middelen toezeggen voor de doorstart van de onderneming. Uiteraard is dit niet eenvoudig voor de werknemers. Hun hart is bij Van Hool. Velen zijn mee met het bedrijf opgegroeid in de streek. Zij moeten een bittere pil slikken.”
JEROEN PINOY. “We beseffen hoe hard dit overkomt bij het personeel. Alle werknemers worden in een eerste fase ontslagen, ook zij die betrokken worden bij de doorstart. De werknemers krijgen een ontslagvergoeding via het Fonds voor Sluiting van Ondernemingen. Wie opnieuw wordt aangeworven, krijgt de voorwaarden van de bestaande cao. Daarnaast staan de werknemers, na de banken, op de tweede rij voor de opbrengsten uit het faillissement. De twee kandidaat-overnemers, Van der Leegte en Schmitz Cargobull, zouden 650 tot 950 werknemers behouden. Van der Leegte neemt de activiteit bussen en touringcars over, het Duitse Schmitz Cargobull de opleggers. Snelheid is nu belangrijk. De kandidaten willen binnen enkele dagen, niet weken, de doorstart maken.”
ZWAANEVELD. “Het is nog niet helemaal uitgemaakt, maar Van der Leegte zou twee derde van de werknemers die behouden blijven overnemen, Schmitz Cargobull een derde. De productie van bussen en touringcars zou verdwijnen uit Koningshooikt. Wat blijft, zijn engineering en dienst na verkoop. Schmitz Cargobull zou wél nog opleggers maken in Koningshooikt. Het zou daarvoor tevens een nieuwe fabriek bouwen. Het voordeel is dus dat het twee heel krachtige partijen zijn. Misschien is er ruimte voor nieuwe activiteiten, zoals bijvoorbeeld defensie. Maar daarvoor is het vandaag nog te vroeg.”
Waarom gaat ook de houdstermaatschappij nv Immoroc failliet?
PINOY. “De verwevenheid tussen de werkmaatschappij nv Van Hool en de nv Immoroc is zeer groot. De houdstermaatschappij had zekerheden aan de banken gegeven in ruil voor leningen. Daardoor kon de onderneming niet langer worden gered. Wellicht zullen zowel Van der Leegte als ook Schmitz Cargobull voor hun activiteiten in Koningshooikt nieuwe vennootschappen oprichten.”
Hoe zwaar wogen de familieperikelen in de ondergang?
ZWAANEVELD. “Het erfrechtelijk geschil heeft ons herstelplan onmogelijk gemaakt. De Vlaamse regering en de banken stonden achter het plan. Maar uiteindelijk is het de familie. Daar kun je niets aan doen. Elke familie heeft haar eigen dynamiek. Maar bij de familie Van Hool gaan de conflicten wel heel ver terug in de tijd. Opgelet, ik wil niemand iets verwijten. Of één schuldige aanwijzen. Ik stel dat gewoon vast. Het is een bijzonder complex dossier.”
Lees hier meer over de niet-uitgeklaarde erfenisregeling die woog op Van Hool
De familiale co-CEO Filip Van Hool kwam de voorbije weken nooit in de media. U voerde als co-CEO het woord.
ZWAANEVELD. “We hebben dat zo onderling afgesproken. Hij wilde wel met de media praten, maar ik heb hem gezegd dat hij het beter niet zou doen. Deze teloorgang is voor hem heel zwaar om te dragen. Filip heeft altijd met hart en ziel voor het bedrijf gewerkt.”
U saneerde voordien al bij het afvalbedrijf Van Gansewinkel en het groente- en fruitbedrijf Greenyard. Wat maakt Van Hool anders?
ZWAANEVELD. “Wat me bij Van Hool vooral is bijgebleven, is de enorme media-aandacht. De berichtgeving is ook niet altijd even accuraat. Dat maakte het vooral voor het personeel soms heel moeilijk. Maar ik kon niet op alles reageren, want dan had ik bijna een bijkomende dagtaak.”
Blijft u nog actief als consulent of begeleider voor de curatoren?
ZWAANEVELD. “Nee, mijn rol is vandaag, met het faillissement, formeel uitgespeeld. Het waren tweeëneenhalve zeer zware maanden. We hebben ook nog heel hard onderhandeld met de kandidaat-overnemers. Ik had het uiteraard graag anders gezien. Van de 2.500 werknemers blijven er 650 tot 950. Dat is ongelooflijk weinig. Onze werknemers zijn ook heel die tijd heel sereen gebleven. Gelukkig is er veel werkgelegenheid in deze streek. Maar ik neem nu eerst wat vakantie.”
Update: Maandagavond – na bovenstaand interview – raakte bekend dat zakenman Guido Dumarey een nieuw bod heeft uitgebracht op Van Hool. Vorige week had Dumarey zich nog teruggetrokken als kandidaat-overnemer.
Bekijk hieronder de toelichting van Christophe Van Audenhove van de liberale vakbond ACLVB over het faillissement en doorstart bij Van Hool:
Lees ook:
Busbouwer Van Hool is failliet verklaard: wat nu?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier