Cloudcommunicatie rukt op

© Thinkstock

Ondanks de concurrentie van moderne alternatieven blijft de telefoon een belangrijk communicatiekanaal in de bedrijfswereld. Maar ook daar is de cloud in opmars.

Anno 2014 werken bedrijven almaar meer in de cloud. Ze ruilen traditionele software in voor virtuele varianten, en bewaren hun gegevens online in plaats van op lokale servers. Die evolutie leidt meestal tot een aanzienlijke kostenbesparing en tot minder zorgen voor de IT-afdeling.

En ondernemingen lijken stilaan ook het pad van cloudcommunicatie in te slaan, en hun goede oude telefooncentrale te vervangen door een virtueel alternatief. Liefst 15 procent van de respondenten uit de jaarlijkse enquête van de professionele informaticagebruikersorganisatie Beltug heeft zijn telefooncentrale al uitbesteed. Nog eens 21 procent denkt erover dat te doen.

“Cloudcommunicatie is een oplossing waarbij de eindgebruiker telefonie als een dienst afneemt”, legt Kathleen Cools, sales & marketing manager van telecompartner Hexacom, uit. “Dat gebeurt volgens het ‘pay as you use’-principe. De gebruiker beschikt niet langer over een eigen telefooncentrale, maar gebruikt licenties die op een externe dataserver gehost worden. De enige vereiste is een internetconnectie.”

Een studie van het onderzoeksbureau MarketCap naar het marktpotentieel voor cloud voice bij bedrijven toont aan dat 42 procent van de kleine en middelgrote ondernemingen interesse heeft in de basismogelijkheden van telefonie via de cloud. Ruim een derde van de ondervraagden ziet nut in extra functionaliteiten zoals instant messaging, voicemail en unified messaging in de cloud.

“Communiceren in de cloud biedt een opportuniteit voor alle bedrijven”, zegt Marc Bauchant van VoXX. “Zowel voor de grotere ondernemingen die al een telefooncentrale hebben, als voor kleinere bedrijven en start-ups die snel en zonder technische zorgen over een telecomoplossing willen beschikken.”

Roel Van Espen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content