Choco: Reclamemakers worden relatiebouwers
Een reclamebureau dat zijn klanten zegt hoe ze hun werkorganisatie kunnen optimaliseren. Het Antwerpse Choco bouwt aan de relatie tussen werkgevers en werknemers.
In vijf jaar is het nettoresultaat van het Antwerpse reclamebureau Choco verdubbeld. En dat op een markt die al een tijd de knip op het reclamebudget houdt, en met minder werknemers. Zelfs Krist Pauwels staat er even van te kijken als we hem de cijfers voorleggen.
“Financiële winst helpt bij de evolutie van de onderneming, maar is niet het einddoel”, zegt de mede-eigenaar van Choco meteen. “We willen mikken op een 360 gradenwinst. De winst is niet alleen voor ons, maar ook voor de klanten en de maatschappij. We hebben op een heel gezonde manier de broeksriem aangehaald en een structuur ontwikkeld die meer op de maat van de markt is: flexibeler en efficiënter.”
Klein en wendbaar
Het slankere model kreeg ook een naam: participatief ondernemerschap. Choco werkt met een kleine groep vaste krachten, die allemaal eigenaar zijn en omgeven worden door een grotere groep van nauw betrokken freelancemedewerkers. Elke coöperant heeft een eigen groeitraject. “We zijn klein en wendbaar. Sinds 2008 bouwen we aan die flexibele structuur. Een kleiner team maakt ons zelfs groter. We kunnen er campagnes voor grote projecten mee binnenhalen.”
Het bureau voelt zich uitstekend in de nieuwe organisatiestructuur. Het etiket ‘reclamebureau’ moest plaats ruimen voor dat van ‘relatiebouwers’. “We gebruiken systeemopstellingen zodat we inzichten kunnen verwerven in de marktpositionering van merken. Telkens opnieuw is de relatie van de organisatie of het merk met medewerkers of klanten het uitgangspunt.”
Het participatieve ondernemerschap is ook een antwoord op de druk die organisaties en bedrijven ervaren in de relatie tussen werkgever en werknemer. “Het model waarin het management controlerend en sturend optreedt, is achterhaald, werkt contraproductief en is duidelijk aan een heroriëntatie toe”, zegt Pauwels. “Communicatietrajecten zijn zeer vaak toegespitst op de overgang naar een nieuwe structuur, omdat de klassieke hiërarchische vorm niet meer werkt. We hebben de voorbije dertien jaar vanuit communicatietrajecten antwoorden gezocht en gevonden. Die inzichten willen we nu ook overbrengen naar onze klanten.” (WT)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier