CEO-wissel bij TicketSwap: de app waarmee festivalgangers hun tickets doorverkopen

Roel Van Espen Medewerker van Trends

Het voorbije decennium evolueerde TicketSwap van een website om toegangskaartjes door te verkopen naar een platform om evenementen te ontdekken. Net voor de zomer vond bij het Amsterdamse techbedrijf een vrijwillige CEO-wissel plaats.

TicketSwap werd in 2012 opgericht door Nederlanders Hans Ober, Frank Roor en Ruud Kamphuis. Tot dan werd de secundaire handel in concertkaartjes geplaagd door inefficiëntie, woekerprijzen en een gebrek aan transparantie. Door de vraag en het aanbod op elkaar af te stemmen op een overzichtelijk, gereguleerd en veilig onlineplatform slaagde TicketSwap erin de reputatie van de doorverkoopmarkt te herstellen.

Medeoprichter Hans Ober, die het Amsterdamse bedrijf leidde, droeg zijn functie in juni over aan Jan van Casteren. Ober blijft wel actief in de onderneming, die vandaag 190 medewerkers telt. Trends praatte met de voormalige en de nieuwe CEO. Maxim Troch, die verantwoordelijk is voor de Belgische markt, schoof mee aan tafel.

Wat is de impact van de CEO-wissel?

JAN VAN CASTEREN. “Hans zal in de toekomst het creatieve deel op zich nemen. Een evenement is een sociaal gebeuren. Hans zal zich daarom onder meer focussen op de sociale kant van het platform, wat biedt nog veel potentieel biedt. Ik ga werken aan de verdere groei van onze activiteiten en onze aanwezigheid in andere landen. Dat betekent: de organisatie opschalen, structuur aanbrengen en strategische keuzes maken. Samen vormen we een mooie tandem van twee mensen met een grote liefde voor de sector.”

Is de missie van TicketSwap door de jaren heen gewijzigd?

HANS OBER. “We focusten initieel heel erg op de tickets. Pas later beseften we dat die slechts een middel zijn om een doel te bereiken. Mensen kopen een kaartje om een leuke ervaring te hebben, niet omdat ze per se een ticket willen bemachtigen. Daarom zetten we nu veel breder in op ‘the experience marketplace every fan loves’: één overzichtelijke plek waar je terechtkan voor tickets en inspiratie.”

MAXIM TROCH. “Behalve tickets doorverkopen kunnen organisatoren hun tickets nu ook direct via TicketSwap verkopen. Zo benutten zij ons bereik als een extra verkoopkanaal, terwijl wij hun primaire verkoop helpen te maximaliseren.”

VAN CASTEREN. “In België en Nederland vinden fans op TicketSwap een volledig overzicht van alle evenementen, niet alleen van festivals, maar evengoed van sportevents als de Grand Prix van Spa-Francorchamps, de Lotto Zesdaagse en de Memorial Van Damme. Wij kennen het secundaire en primaire aanbod, en de voorkeuren van de fans. Dat brengt ons in de unieke positie om beide partijen met elkaar te matchen.”

Hebt u rechtstreekse concurrenten?

TROCH. “In Europa richten enkele platformen zich specifiek op doorverkoop. Maar er is geen enkele speler zoals TicketSwap met een transparant en veilig marktmodel, die tegelijk een inspirerende ontdekkingsplek is. In België en Nederland zijn we zonder twijfel het bekendste kanaal voor het veilig kopen en verkopen van tickets. We kunnen bovendien terugvallen op een internationale community met trouwe fans.”

Ervaart u grote verschillen tussen België en Nederland?

TROCH. “België bestaat uit verschillende taalgemeenschappen, met elk hun eigen culturele insteek, mediakanalen en communicatiegewoontes. Wallonië is sterk gericht op Frankrijk, terwijl Vlaanderen eerder aanleunt bij de noorderburen. In Nederland zijn de verschillen kleiner, wat onze werking daar vergemakkelijkt.
“Overal krijgen organisatoren te maken met dezelfde uitdagingen, zoals stijgende kosten en een wijzigend consumentengedrag. Het festivalaanbod is weliswaar structureel groter in Nederland dan in België: daardoor is de Nederlandse markt wat gevoeliger voor verzadiging en economische druk. Nogal wat evenementen verdwijnen zelfs van de kaart. De Belgische markt is wat stabieler, omdat het aanbod hier beperkter en gerichter is. Maar we weten: als het regent in Nederland, dan miezert het in België.”

‘Wij kennen het secundaire en primaire aanbod, en de voorkeuren van de fans. Dat brengt ons in de unieke positie om beide partijen met elkaar te matchen’

Met welke uitdagingen kreeg uw bedrijf in het verleden al te maken?

OBER. “In 2018 besliste Facebook het delen van ticketadvertenties niet langer mogelijk te maken. Dat was een flinke klap, want plots waren we een belangrijk marketingkanaal kwijt. En dan was er natuurlijk nog de coronapandemie. Door het zwabberende beleid in Nederland moesten we best wel vaak in behoorlijke bezettingen voorzien om alle vragen van consumenten goed te kunnen beantwoorden, en dat terwijl er niks aan omzet binnenkwam. Gelukkig hadden we goede reserves, waardoor we in paniek geen gekke dingen hebben gedaan. En eerlijk is eerlijk: ook de financiële steun van de Nederlandse overheid was cruciaal om die moeilijke periode te overbruggen.”

Hoe gebeurde de financiering van TicketSwap tot nu?

OBER. “We zijn gestart met eigen middelen. De Amsterdamse investeringsmaatschappij Million Monkeys was al langer geïnteresseerd om mee in te stappen, maar daar hadden we als gezond bedrijf niet meteen behoefte aan. Na corona, toen de markt sputterend weer op gang kwam, was er veel onzekerheid. Million Monkeys kwam toen opnieuw aankloppen en we hebben beslist op het aanbod in te gaan. De initiële investering van 8,2 miljoen euro stelde ons in staat een deel van onze groei vooruit te financieren. In 2023 volgde een tweede kapitaalinbreng.”

Hoe bewaakt u de belangen van alle betrokken partijen?

VAN CASTEREN. “Wij vinden dat je als consument het recht moet hebben je kaartje te verkopen, bijvoorbeeld omdat je verhinderd of ziek bent. Met TicketSwap zijn we erin geslaagd de markt structureel te verbeteren: de vraag en het aanbod zijn nu transparant, de woekerprijzen zijn verleden tijd, de transacties gebeuren in een veilige omgeving. We doen dat allemaal in samenspraak met de organisatoren. Want zij hebben, net als de fans, baat bij een gezond landschap waar geïnvesteerd wordt en mensen plezier kunnen maken. Een evenement bestaat bij de gratie van de fans, maar die fans bestaan doordat er evenementen zijn. Ze delen dus dezelfde belangen.”

TicketSwap in cijfers

• 16.780.411 euro omzet (in 2024)
• 1.169.387 euro winst (in 2024)

• Actief in 36 landen

• 190 medewerkers

• 18 miljoen gebruikers

• 95 procent van de aangeboden tickets vindt een koper

Wat vinden de organisatoren van TicketSwap?

Lara Decrae, Ancienne Belgique
“Dankzij TicketSwap kunnen we bezoekers een veilige plek bieden om concerttickets te kopen en door te verkopen. De prijsvariatie zorgt ervoor dat zij soms een toegangskaartje vinden dat beter past in hun budget.”

Dennis Corbesier, Couleur Café
“TicketSwap is een essentieel onderdeel van ticketing geworden. Hun team staat continu paraat om problemen op te lossen en denkt proactief mee na over de verkoop.”

Steven Latré, Lokerse Feesten
“De integratie met ons eigen ticketplatform werkt altijd vlekkeloos. De flow wordt volledig door TicketSwap afgehandeld, wat voor ons een grote zorg minder betekent.”

Janpieter Tetrode, Horst Festival
“Tijdens ons festival kunnen we aan de inkom altijd rekenen op support van TicketSwap-medewerkers. Zij hebben een grondige kennis van ticketvervalsing en frauduleuze doorverkoop.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise