‘Brusselse geluidsnormen bedreigen 3500 banen’

© Belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het Brussels Gewest wil vanaf volgend jaar de geluidsnormen strenger maken. Voor BRUcargo, de vrachtafdeling van de luchthaven van Zaventem, is de maatregel dramatisch. Geen enkele Boeing 747 kan nog opereren vanuit Zaventem. Een gesprek met Geert Keirens, de directeur van de belangenvereniging van logistieke bedrijven op de luchthaven, Air Cargo Belgium. Wolfgang Riepl

Geen Boeing 747 meer boven het Brusselse zwerk, hoe is dat mogelijk?

GEERT KEIRENS. “De Brusselse gewestregering wil de tolerantiedrempels schrappen. Die maakten het mogelijk dat de geluidsnormen overdag acht decibel boven de toegestane 80 decibel konden. Met die strengere geluidsnormen wordt het onmogelijk dat er nog Boeings 747 – de zogenoemde Jumbo’s – in Zaventem opereren.”

Bewoners rond de luchthaven zullen het einde van die lawaaierige toestellen wellicht toejuichen.

KEIRENS. “Het gaat helemaal niet om oude lawaaierige vliegtuigen. De Boeing 747 behoort tot de modernste toestellen. En we spreken over niet meer dan gemiddeld drie vluchten per dag.”

De impact kan dan toch niet te zwaar zijn?

KEIRENS. “De gevolgen voor BRUcargo zijn ronduit dramatisch. De Jumbo-vluchten staan voor een kwart van alle vracht in Zaventem. Zaventem kan tot 125.000 ton vrachtvolume verliezen, op een totaal van een half miljoen ton.”

Welke luchthavens profiteren van het verlies in Zaventem?

KEIRENS. “Vijf vrachtluchtvaartmaatschappijen vliegen met de Boeing 747. Het Chinese Yangtze River Express heeft al beslist dat het Zaventem voor bekeken houdt. De Chinees gaat naar Amsterdam. Saudia Cargo verhuist met al zijn vluchten naar Frankfurt. Dan zijn er Air Cargo Global, Asiana en Singapore Airlines Cargo. Die drie onderhandelen volop met de luchthavens van Amsterdam en Frankfurt. Als er in de loop van januari geen politieke oplossing wordt bereikt, vertrekken ze. Dat heeft dramatische gevolgen voor de tewerkstelling in BRUcargo: 1250 rechtstreekse banen staan op het spel, en nog eens 2500 indirecte banen. Die banen zouden we dus kwijt zijn aan onze buurlanden.”

Kunnen die vluchten niet omgeleid worden via Vlaams grondgebied?

KEIRENS. “Onmogelijk. Er zal altijd wel ergens een meetpost van het Brussels Gewest zijn, die de geluidsoverschrijding zal vaststellen. Voor de luchtvaartmaatschappijen is dat geen beredeneerd risico meer. Bij elke vlucht worden hen één of meer boetes aangesmeerd.”

KEIRENS. “De strengere normen zijn ongelooflijk frustrerend. We konden de voorbije vijf jaar eindelijk het negatieve imago van ons afschudden, na de strengere regelgeving rond de nachtvluchten. Met één vingerknip wordt dat van tafel geveegd. Politieke spelletjes tussen de overheden en het gebrek aan juridische stabiliteit zijn nefast voor het aantrekken van investeerders in de luchthaven.”

Dat betekent dat ook de Air Force One, de Boeing 747 van de Amerikaanse president, lawaaiboetes zal krijgen van het Brussels Gewest, als hij naar Brussel komt?

KEIRENS. “Federale wetten voorzien uitzonderingen voor vluchten van overheidsinstellingen. Leger- en overheidsvluchten mogen vliegen wanneer ze willen, en zelfs met de meest lawaaierige toestellen. Maar het Brussels Gewest heeft daarvoor geen uitzondering voorzien. Ik veronderstel weliswaar dat het Brussels Gewest die boetes niet zal opsturen, maar zal seponeren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content