Brussels Airlines boekt 61 miljoen euro verlies
Brussels Airlines ging vorig jaar 61 miljoen euro in het rood. Lufthansa, de Duitse luchtvaartmaatschappij met een belang van 45 procent in SN Airholding, boekte vorig jaar 30 miljoen euro verlies bij de holding boven Brussels Airlines.
Brussels Airlines ging vorig jaar 61 miljoen euro in het rood. Lufthansa, de Duitse luchtvaartmaatschappij met een belang van 45 procent in SN Airholding, boekte vorig jaar 30 miljoen euro verlies bij de holding boven Brussels Airlines. Het verliescijfer van SN Airholding bedroeg vorig jaar – gerekend aan de volle 100 procent – 65 miljoen euro.
Het bericht bevestigt eerdere berichten over een verliesjaar 2012, waar de cijfers varieerden tussen 50 en 80 miljoen euro, al hadden die gegevens in eerste instantie betrekking op het bedrijfsresultaat bij Brussels Airlines. Het verliescijfer voor 2012 is een lichte verbetering voor de holding in vergelijking met 2011, want toen werd naar een nettoverlies van 85 miljoen euro gevlogen.
Lufthansa heeft bovendien al een waardevermindering van acht miljoen euro doorgevoerd op een kredietfaciliteit die het vorig jaar aan SN Airholding toezegde. Brussels Airlines kreeg via Lufthansa, in ruil voor een herstructureringsplan, een kredietfaciliteit voor een totaal bedrag van 100 miljoen euro vers geld, vooral voor investeringen in vluchten voor de lange afstand. Dat herstructureringsprogramma wordt door Lufthansa overigens vermeld bij de risicofactoren in het jaarverslag. Maar er is ook hoop: Austrian Airlines, voordien een probleemdochter, is momenteel op de goede weg, na een al sneller doorgevoerd herstructureringsplan.
“Van die kredietlijn van Lufthansa hebben we 45 miljoen euro gebruikt”, meldt CFO Jan De Raeymaeker in een gesprek met Trends. “We kunnen het geld eventueel gebruiken als een buffer, en ook voor investeringen”. Brussels Airlines werkt sinds 2011 aan een herstructureringsplan, gekoppeld aan investeringen, bijvoorbeeld nieuwe vluchten naar de Verenigde Staten. Dat plan moet voor structurele verbeteringen zorgen voor een bedrag van 110 miljoen euro vanaf 2013. Ook dit jaar wordt nog een verlies begroot, tot maximaal 20 miljoen euro. Vanaf 2014 zou de carrier winst boeken.
De Raeymaeker onderstreept nog dat de luchtvaartmaatschappij geen personeel heeft ontslagen. “Integendeel, we geven een werkgarantie voor twee jaar”. Mensen werken 85 tot 90 procent van hun werktijd, verdienen dus minder, maar ontslagen zijn er niet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier