‘Brussel was al langer op de hoogte van sjoemelsoftware Volkswagen’
Topambtenaren van de Europese Commissie waarschuwden al eerder voor de hiaten in de tests die de uitstoot van auto’s meten.
Ondanks waarschuwingen van de toenmalige EU-commissaris voor Milieu Janez Potocnik twee jaar geleden, liet Brussel de hiaten in de regelgeving bestaan. Dat blijkt uit interne documenten in Brussel waar de Britse zakenkrant Financial Times de hand op heeft weten te leggen. Daardoor had Volkswagen, als de milieuwaakhond in de VS het gesjoemel met software niet had blootgelegd, zelfs tot 2017 deze mazen in de wet kunnen uitbuiten.
Strengere tests
Doordat het schandaal werd ontdekt is ook Brussel nu wakker geschud. Europarlementariërs pleiten nu op korte termijn voor strengere tests voor dieselauto’s.
Potocnik waarschuwde onder meer voor een “significant verschil” tussen de manier waarop auto’s presteren in de praktijk in vergelijking met laboratoriumtests. Hij hekelde ook de terughoudendheid van Brussel om het “overduidelijke falen” aan te pakken en verkeerde daardoor regelmatig in een “ongemakkelijke positie”. Zijn waarschuwing was gericht aan zijn collega-commissaris Antonio Tajani die belast was met industrieel beleid.
Hij drong er bij Tajani op aan autofabrikanten strenger aan te pakken. De verschillen in de testmethodes zouden al in 2011 zijn ontdekt door een interne onderzoekscommissie. Volgens de Financial Times is de briefwisseling tussen Potocnik en Tajani het duidelijkste bewijs dat de beleidsbepalers van de EU het niet eens waren over hoe de problemen met emissietesten te tackelen.
Korting op wagens
Volkswagen heeft ondertussen al laten weten dat het de eigenaars van een wagen met sjoemelsoftware een korting geeft bij de aankoop van een nieuwe wagen. Dat schrijft De Standaard. Momenteel richt de onderneming zich enkel op de Duitse eigenaars.
Met de nieuwe actie wil Volkswagen de autoverkoop opnieuw aanzwengelen. De autoconstructeur heeft in september terrein moeten prijsgeven op de Europese automarkt. Het bedrijf heeft 8,4 procent meer auto’s aan de markt gebracht, maar de concurrentie deed het beter.
Druk op dealers verlichten
Maar de actie moet niet alleen de verkoop een duwtje in de rug geven, maar ook de druk op de VW-dealers die al de vervuilende wagens anders moeten repareren verlichten. In Duitsland zijn ongeveer 2,4 miljoen wagens uitgerust met de malafide software. Dat zijn 1.100 auto’s per dealer, die 1,5 uur werken aan een wagen.
De actie is geldig voor wagens met 1,6-liter motoren. Die kunnen namelijk niet hersteld worden door een software-update. Het prijskaartje van een herstel loopt dan zeer snel op, omdat de constructeurs ook fysiek aan de wagen moeten werken.
Volkswagen verwacht dat de kosten van het schandaal zullen oplopen tot 30 miljard euro. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier