Brugs Tarwebier keert terug naar Brugge
Brouwerij De Halve Maan uit Brugge brouwt en verkoopt voortaan ook Brugs Tarwebier, een merk van Brouwerij Alken-Maes. ‘Het zal de geloofwaardigheid van het merk versterken. Ik geloof sterk in het potentieel van Brugs Tarwebier, ook in de export’, motiveert gedelegeerd bestuurder Xavier Vanneste de zet.
“Het initiatief kwam enkele maanden geleden van Xavier”, zegt Edwin Botterman, de gedelegeerd bestuurder van Alken-Maes. Het nummer twee op de Belgische biermarkt, na AB InBev, is een dochter van de Nederlandse brouwer Heineken. “Hij sprak over de geschiedenis van het merk. Zijn familie brouwde al witbier in Brugge in de 19de eeuw. Het was zijn droom om het Brugs Tarwebier weer te brouwen volgens de familiale receptuur. Het enthousiasme voor een samenwerking was groot.”
Concreet zal Brouwerij De Halve Maan in Brugge, vooral bekend van zijn merk Brugse Zot, Brugs Tarwebier vanaf maart brouwen, verdelen, de marketing doen, en verkopen. Alken-Maes blijft eigenaar van het merk, en blijft het ook in zijn horecanetwerk verkopen.
Daarmee komt Brugs Tarwebier weer in de familie. Paul Vanneste, een neef van Xavier, startte met het Brugs Tarwebier in 1984. Het merk belandde in 2000 in de schoot van Alken-Maes.
Het bier dat nu terugkeert naar De Halve Maan krijgt als ingrediënten onder meer ruwe, ongemoute tarwe en hop uit de Westhoek. Bovendien is er een nagisting op fles. “Ik geloof heel sterk in het potentieel van dit merk”, zegt Xavier Vanneste. “Tien jaar geleden hebben we ook het merk Straffe Hendrik opnieuw in huis gehaald. Ook dat hebben we een nieuwe dynamiek gegeven. Belangrijk is ook het lage alcoholgehalte van Brugs Tarwebier, 5 procent.”
Brouwerij De Halve Maan heeft een brouwcapaciteit van 200.000 hectoliter. Het knelpunt voor de brouwer is de bottelarij. Die verwerkt 60.000 hectoliter bier, en werkt dag en nacht. Dat was in 2018 dus ook het verkochte volume, met vooral Brugse Zot. De brouwerij investeert 20 miljoen euro in een nieuwe bottelarij, met een theoretische capaciteit van 200.000 hectoliter. Die opent eind volgend jaar. Naast Brugse Zot, brouwt De Halve Maan al Straffe Hendrik en het alcoholvrije bier Sportzot.
Verzotte Chinezen
Xavier Vanneste verwacht ook veel van de export van Brugs Tarwebier, of Blanche de Bruges. “We exporteren vandaag 40 procent van onze volumes. In Nederland wordt Brugse Zot in het hele land verkocht. 90 procent van onze export gaat naar Europa. Maar we gaan ook verder, naar Brazilië, China, Mexico en Zuid-Korea. Belgisch witbier scoort heel goed in het buitenland”.
Chinezen zijn zot van witbier. De brouwerij van Hoegaarden (AB InBev) verhoogde haar capaciteit door het succes van het witbier. De Franse concurrent Kronenbourg Blanc 1664 (van de Deense brouwer Carlsberg) groeide vorig jaar met meer dan de helft in volume in China, naar 225.000 hectoliter. Het totale volume van Kronenbourg Blanc 1664 klom daarmee boven één miljoen hectoliter.
En Brugs Tarwebier? Zo ver is het bijlange niet. De totale volumes worden niet bekendgemaakt. Maar het is geen 20.000 hectoliter, liet Edwin Botterman weten. Het merk blijft juridisch overigens eigendom van Alken-Maes, dat een vergoeding krijgt voor de verkoop. “Maar de kans is groot dat wij op termijn ook de eigenaar worden van het merk”, zegt Xavier Vanneste.
Hapkin voor de export
De consumptie van witbier daalde de voorbije jaren onophoudelijk in België. Tot vorig jaar, al kwam dat vooral door de warme zomer en De Wereldbeker voetbal.
Edwin Botterman is tevreden over de resultaten van Alken-Maes het voorbije jaar. Heineken, dat Alken-Maes kocht in 2008, had het lang moeilijk op de Belgische markt. Vorig jaar won de brouwer marktaandeel in diverse segmenten zoals pils (Cristal en Maes) en abdijbier (Grimbergen). “Dat kwam niet enkel door de warme zomer en de Wereldbeker,” benadrukt Edwin Botterman. Nog een merk in de Alken-Maes-portefeuille dat werd opgefrist, is het zware blonde bier Hapkin. “We hebben het in een jonger kleedje gestoken, en we brengen het vooral op vat in de horeca. We zijn nu ook begonnen met de export van Hapkin. Maar zware blonde bieren zijn voorlopig vooral in trek in Noord-Europa. Het zijn nog geen wereldwijd toegankelijke bieren.”
In de Heineken Groep doen twee Belgische bieren het uitstekend in de export: Affligem en Mort Subite. Beide bieren groeien al enkele jaren met dubbele procentcijfers in volume. Zij behoren tot de portefeuille van premiumbieren die Heineken internationaal verkoopt. Wellicht zit ook Hapkin weldra in die categorie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier